Carter-Ruck

Carter-Ruck is a British law firm founded by Peter Carter-Ruck.[1] The firm specialises in libel, privacy, international law and commercial disputes.[2]

Carter-Ruck
Carter-Ruck logo.png
HeadquartersSt Andrew Street
London, EC4A
United Kingdom
Major practice areasLibel, privacy, international law and commercial disputes
Key peopleNigel Tait
Managing Partner
Cameron Doley
Senior Partner
Date founded1982
FounderPeter Carter-Ruck
Websitewww.carter-ruck.com

The leading legal directories (Legal 500 and Chambers and Partners) rank Carter-Ruck in the top tier of media, defamation and privacy lawyers in the UK.[3][4] The firm is described by Legal 500 as being "a force to be reckoned with"[4] and by Chambers and Partners as "acclaimed for its depth of quality expertise" routinely acting in "ground-breaking cases for high-flyers in the fields of business and entertainment".[5]

Carter-Ruck's public international law team is described by Chambers as "excellent, very knowledgeable and [as having] a flourishing sanctions practice" and as being "Renowned for its distinct expertise in sanctions against states and targeted asset freezing against individuals, and for its involvement in highly sensitive cases."[6] The firm's banking litigation practice is also ranked by both directories.[7][8]

The firm offers some of their services including libel actions and high-value commercial claims on a "no win, no fee" basis.[9]

BackgroundEdit

The firm was founded by Peter Carter-Ruck in 1982 after his former partners in Oswald Hickson told him to retire.[10]

Notable clients and casesEdit

Recent or current clients include the State of Qatar, Cubby Broccoli, Tesco plc, Rached Ghannouchi, Sir Elton John, Simon Cowell, Yusuf Islam (formerly Cat Stevens), Liam Gallagher, Jude Law, Prince Radu of Romania, Frank Bruno and Chelsea Football Club. The firm represents numerous MPs (including government ministers), MEPs and other political figures including a number of national governments and heads of state.[11]

Boris BerezovskyEdit

Carter-Ruck acted for the Russian businessman Boris Berezovsky in a number of libel and other actions, including in the House of Lords against Forbes magazine,[12] The Guardian[13] and Russian state-owned broadcaster VGTRK.[14]

Richard BurgonEdit

Carter-Ruck acted for Richard Burgon MP who in February 2019 was awarded damages of £30,000 in the High Court for libel. The paper is expected to pay his legal costs, and an injunction was issued preventing the false statements from being published again. The article in question made a false allegation that Burgon had joined a band which delighted in using Nazi symbols.[15]

Henrik ThomsenEdit

The firm defended a libel action brought against Danish radiologist Henrik Thomsen, who had questioned the safety of a contrast agent used in patients undergoing MRI scans, which was produced by GE Healthcare. The firm represented Thomsen on a "no win, no fee" basis.[16]

Madeleine McCannEdit

The firm has been involved in several libel cases related to the missing child Madeleine McCann. Complaints were brought on behalf of the child's parents, Kate and Gerry McCann, against the Daily Express, the Daily Star and their sister Sunday newspapers over stories that suggested that the parents may have been involved in Madeleine's disappearance. The complaints led to the publication of unprecedented front-page apologies to Kate and Gerry McCann, in addition to a payment of £550,000 in damages, which was donated to the fund to find Madeleine.[17][18]

Carter-Ruck also advised the so-called 'Tapas Seven',[19] the friends who were dining with the child's parents when she went missing. The complaints again led to the publication of an apology and a payment of £375,000 in damages, donated to the fundraising group Madeleine's Fund.[20]

The Mahmood FamilyEdit

MailOnline and its columnist Katie Hopkins published a full apology and paid £150,000 in damages to the Mahmood family over two articles published in December 2015. The article falsely conveyed the impression that Tariq and Zahid Mahmood were extremists linked to Al Qaeda whereas they were in fact two brothers taking their families on a trip to Disneyland.[21]

Michael MartinEdit

Carter-Ruck acted for Michael Martin, the former Speaker of the House of Commons, and secured the publication of an apology for Speaker (now Lord) Martin by The Times. The firm acted on a 'no win, no fee' basis and Lord Martin recovered his legal costs from the newspaper. It was reported that over £21,000 of public funds had been spent on employing Carter-Ruck to defend him against other newspaper reports that questioned whether he acted impartially in the House of Commons, although the House administration confirmed that they had endorsed the use of Carter-Ruck for that purpose.[22]

Roy RammEdit

The Mirror issued an apology and agreed to pay compensation and legal costs to Carter-Ruck client former police Commander Roy Ramm, after the newspaper published false and defamatory allegations about him on its website on 8 March 2018. The article falsely depicted Mr Ramm as having responsibility for the police undercover operation and investigation into the murder of Rachel Nickell on Wimbledon Common in July 1992, and alleged that, as a consequence, he was "disgraced". In fact Mr Ramm's role was limited to supplying a police officer for undercover work in the investigation.[23]

Shilpa ShettyEdit

Shilpa Shetty consulted Carter-Ruck after the Celebrity Big Brother racism controversy; she later failed to pay a legal bill of £13,000 and was sued by the firm as a result.[24]

Church of ScientologyEdit

In late 2008, John Duignan, a former Scientologist, published The Complex: An Insider Exposes the Covert World of the Church of Scientology, a book critical of Scientology. Carter-Ruck, citing defamation laws, stopped Amazon from publishing the book in Britain.[25]

In 2010, Carter-Ruck represented the Church of Scientology regarding 28 September 2010 broadcast on "Secrets of Scientology" aired by BBC's Panorama, claiming the journalist involved was biased.[26]

In 2016, Carter-Ruck were again found to be representing Scientology in the UK when they sent several letters to Louis Theroux and his producers during the making of My Scientology Movie threatening, amongst other things, legal action and an injunction against its release.[citation needed] The film was released in 2015.

Tullett BrownEdit

Carter Ruck were reported as aiding 'scammers' Tullett Brown[27] enabling them to continue trading for 3 years whilst netting £3.2 million from investors. They threatened to sue journalists including Tony Levene if they reported the information publicly, thus stifling free speech. However, Levene himself stifled an investigation by another newspaper by alerting Carter-Ruck through his internet postings. Carter-Ruck appear to try and distance themselves from criticism in the press by replying to The Guardian's questions – "The partner who dealt with Tullett Brown is no longer at Carter-Ruck. Also, as you are aware, Tullett Brown is now in liquidation. We have no instructions to respond to your questions."[28]

TrafiguraEdit

Carter-Ruck was instructed by commodities trader Trafigura over press coverage relating to the discharge of oil 'slops' from a Trafigura-chartered tanker in Côte d'Ivoire in 2006. Libel proceedings were brought against the BBC in 2009 after a broadcast of the current affairs programme Newsnight falsely suggested that Trafigura's actions caused a number of deaths, miscarriages and serious injuries. The BBC went on to broadcast an apology as the opening item on Newsnight.[29] The BBC also apologised in a Statement in Open Court.[30]

Corrections concerning Trafigura were also published by The Times,[31][32] The Independent,[33] and The Guardian.[34]

In September 2009, The Guardian reported that Carter-Ruck demanded it delete published articles relating to the Trafigura toxic oil disaster, saying it was "gravely defamatory" and "untrue" to say that Trafigura's waste had been dumped cheaply and could have caused deaths and serious injuries. The Guardian later reported that Trafigura agreed to pay compensation to 31,000 West African victims. The Guardian also alleged that other media outlets in the Netherlands and Norway were also threatened with gagging orders.[35] These turned out to be NRK in Norway, and De Volkskrant and Greenpeace in the Netherlands.

In October 2009, The Guardian published an article stating that it had been prevented from reporting on a parliamentary matter, being "forbidden from telling its readers why the paper is prevented – for the first time in memory – from reporting parliament. Legal obstacles, which cannot be identified, involve proceedings, which cannot be mentioned, on behalf of a client who must remain secret. The only fact the Guardian can report is that the case involves the London solicitors Carter-Ruck." The paper further claimed that this case appears "to call into question privileges guaranteeing free speech established under the 1688 Bill of Rights".[36]

The question subject to the gagging order was from Paul Farrelly, MP for Newcastle-under-Lyme:

To ask the Secretary of State for Justice, what assessment he has made of the effectiveness of legislation to protect (a) whistleblowers and (b) press freedom following the injunctions obtained in the High Court by (i) Barclays and Freshfields solicitors on 19 March 2009 on the publication of internal Barclays reports documenting alleged tax avoidance schemes and (ii) Trafigura and Carter-Ruck solicitors on 11 September 2009 on the publication of the Minton report on the alleged dumping of toxic waste in the Ivory Coast, commissioned by Trafigura.[37]

The following day the firm agreed to discharge the order preventing the reporting of the events, which concerned Trafigura and a draft chemistry report into the oil slops incident in Côte d'Ivoire.[38][39] Trafigura maintained that the report was a superseded draft report which was legally privileged and confidential, and that it had been obtained illegally and passed to The Guardian.[40]

According to a press release on Carter-Ruck's website the reason that The Guardian could not report the question asked by Paul Farrelly was because a gagging order had been in place since 11 September 2009, before the MP asked the question. They also stated that it had never been their intention to prevent the press reporting on parliament and that they had since agreed on changes with The Guardian to the gagging order so that they could report on the issue.[41] The firm also pointed out that The Guardian had in fact consented to the order preventing the newspaper from publishing any article about the chemistry report.

Subsequently, lawyers advising the Speaker of the House of Commons are reported to have agreed with Carter-Ruck's interpretation that the injunction as initially granted did prevent the press from reporting the Parliamentary question.[42]

The Conservative MP Peter Bottomley reported the firm to the Law Society due to their actions which prevented The Guardian covering parliamentary proceedings,[43] however the Law Society did not uphold any complaint.

Craig Ames and Robert McGeeEdit

In 2014, Carter-Ruck unsuccessfully sued cyber security company Spamhaus on behalf of California-based entrepreneurs Craig Ames and Rob McGee, who were involved with a bulk email marketing services business, initially through a US corporation called Blackstar Media LLC, and latterly as employees of Blackstar Marketing, a subsidiary of the English company Adconion Media Group Limited, which bought Blackstar Media in April 2011. Although an initial motion by Spamhaus to strike out the claims failed,[44] they ultimately prevailed when the claimants dropped their case and paid Spamhaus' legal costs.[45]

OneCoinEdit

In September 2016 Carter-Ruck threatened legal action against Andrew Penman's exposé of the purported cryptocurrency OneCoin. In May 2017, police and financial actions in several countries revealed that Carter-Ruck's client appears indeed to be a Ponzi scheme.[46][47][48]

Labour PartyEdit

In July 2019 it was revealed that Carter-Ruck had written to Sam Matthews, the Labour Party's former head of disputes, warning he could face legal action for breaking his Non-disclosure agreement for blowing the whistle on the party's handling of antisemitism allegations.[49][50]

Government of HungaryEdit

The Carter-Ruck Solicitors Law Firm acted on a case-by-case basis in June 2019 on behalf of the Embassy of Hungary, London, regarding Guardian and the Daily Telegraph articles. The value of the service is £2162.26., as Hungarian Ministry of Foreign Affairs and Trade confirmed responding to the public information request of the Hungarian news portal 444.hu [hu].[51]

In addition to those mentioned in the Hungarian Ministry of Foreign Affairs and Trade response (Guardian, Telegraph), 444.hu [hu] is aware of another case where Carter-Ruck acted on an article about the Hungarian government. The Carter-Ruck London office has sent several letters to Financial Times regarding an article published in July about bringing Hungary to the European Court of Justice, for Hungarian authorities trying to starve some asylum seekers in the Serbian border transit zone. As 444.hu [hu] knows, after the first letter of Carter-Ruck, the paper supplemented the article by specifying who the Hungarian authorities did not allow to eat in the transit zone, but still did not use the terminology that the Hungarian government preferred for foreigners in the transit zone.[51]

CriticismEdit

Sir Christopher Meyer, former chairman of the Press Complaints Commission (PCC) said that the PCC was the firm's "sworn enemy" and accused the firm of using a Commons select committee hearing to attack the PCC. He suggested that Carter-Ruck and other media law firms probably saw the PCC as their enemy because, "we can do the job for free and can provide a degree of discretion." Cameron Doley, then managing partner with Carter-Ruck, denied the accusations made against them.[52]

The firm is frequently referred to as 'Carter-Fuck' by the satirical magazine Private Eye. Despite their antagonistic relationship, Carter-Ruck publicly sided with Private Eye when the magazine lost a £600,000 libel case in 1989 against the wife of the Yorkshire Ripper, Sonia Sutcliffe. Founder Peter Carter-Ruck was subsequently invited to attend a Private Eye lunch, and soon afterwards he asked whether the magazine could stop misprinting the first letter of 'Ruck' as an 'F'. Private Eye's response was to print the first letter of 'Carter' with an 'F' as well.[53]

The Libel Reform CampaignEdit

The Libel Reform Campaign cite many instances where the application of the libel laws by law firms like Carter-Ruck is effectively gagging the freedom of expression and free speech in the England and Wales leaving only the wealthy anywhere in the world able to seek justice in the UK where it would be denied in their own country.[54] See also Libel tourism. However, these criticisms have been challenged by leading media law academics Prof. Alastair Mullis and Dr Andrew Scott.[55]

An example of Carter-Ruck acting on behalf of a client to stifle criticism was reported in The Guardian newspaper on 19 January 2011. Carter-Ruck on behalf of Midland Pig Producers (MPP) issued a warning letter to the Soil Association (SA) threatening libel proceedings after the SA objected to a MPP planning application.[56] Threatening such proceedings, which are rarely followed through, is a typical modus operandi of Carter-Ruck (and other law firms) to minimise scrutiny of, and adverse publicity toward, their clients.[original research?]

CompetitorsEdit

Other firms involved in the same field as Carter-Ruck include Olswang and Reynolds Porter Chamberlain.[57]

ReferencesEdit

  1. ^ The man who invented the London libel industry, Nigel Horne, The First Post, 13 October 2009
  2. ^ www.carter-ruck.com Retrieved 13 October 2009.
  3. ^ http://www.chambersandpartners.com/uk/firm/323/carter-ruck, chambersandpartners.com. Accessed 13 March 2015.
  4. ^ a b http://www.legal500.com/firms/2640-carter-ruck/93-london, Legal500.com. Accessed 13 March 2015.
  5. ^ http://www.chambersandpartners.com/11805/20/editorial/1/1, chambersandpartners.com. Accessed 13 March 2015.
  6. ^ http://www.chambersandpartners.com/11814/96/editorial/1/1, chambersandpartners.com. Accessed 13 March 2015
  7. ^ http://www.chambersandpartners.com/11814/888/editorial/1/1#RankedFirms_Tab, chambersandpartners.com. Accessed 13 March 2015
  8. ^ http://www.legal500.com/c/london/dispute-resolution/banking-litigation-investment-and-retail#paragraph_13547, Legal500.com. Accessed 13 March 2015
  9. ^ http://business.timesonline.co.uk/tol/business/law/article6236407.ece, Wade, Alex (7 May 2009). "Credit-crunch victims turn to no-win, no-fee for help". The Times. Retrieved 13 October 2009
  10. ^ "Peter Carter-Ruck. Eminent libel lawyer with a reputation for aggressive tactics". The Independent. London. 22 December 2003. Archived from the original on 24 February 2009. Retrieved 21 May 2014.
  11. ^ http://www.carter-ruck.com/Media%20Law/Recent_Work.asp Archived 26 October 2010 at the Wayback Machine, Accessed 16 September 2010
  12. ^ https://publications.parliament.uk/pa/ld199900/ldjudgmt/jd000511/bere-1.htm, House of Lords Judgment: Berezovsky v Michaels and Others, UK Parliament website
  13. ^ http://www.pressgazette.co.uk/story.asp?storyCode=33453&sectioncode=1 Archived 16 June 2011 at the Wayback Machine, "Guardian libel payout to Russian billionaire", Press Gazette, 10 March 2006
  14. ^ http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/8559543.stm, "Boris Berezovsky wins Litvinenko poison spy libel case" BBC News website, 10 March 2010
  15. ^ https://www.theguardian.com/media/2019/feb/06/labour-mp-richard-burgon-wins-nazi-libel-case-against-sun
  16. ^ https://www.theguardian.com/science/2010/feb/18/ge-healthcare-henrik-thomsen-libel, "US Drug firm drops libel action against scientist", The Guardian, 18 February 2010
  17. ^ http://www.dailyexpress.co.uk/posts/view/38490, "Kate and Gerry McCann: Sorry", the Daily Express, 23 March 2008
  18. ^ http://www.dailystar.co.uk/news/view/32577/Kate-Gerry-McCann-Sorry/, "Kate & Gerry McCann: Sorry", the Daily Star, 23 March 2008
  19. ^ "Who are the McCann tapas seven?". BBC News. 16 October 2008.
  20. ^ http://dailyexpress.co.uk/posts/view/66632/-The-Tapas-Seven-an-apology, THE TAPAS 7 – AN APOLOGY", The Sunday Express, 19 October 2008
  21. ^ https://www.bbc.co.uk/news/uk-38367563
  22. ^ Helm, Toby (11 October 2007). "Commons Speaker spent £21k on libel lawyers". The Daily Telegraph. London. Retrieved 13 October 2009.
  23. ^ https://www.pressgazette.co.uk/mirror-publisher-pays-out-substantial-compensation-to-ex-police-commander-over-false-allegations/
  24. ^ "Shilpa Shetty's firm sued for payment default". OneIndia. 24 July 2007. Archived from the original on 17 February 2013. Retrieved 19 October 2009.
  25. ^ Barrett, D.V. (2008): How Scientologists pressurise publishers. The Guardian, Thursday 4 December 2008. article online
  26. ^ "John Sweeney revisits the Church of Scientology". BBC's Panorama series. September 2010. Retrieved 25 September 2010.
  27. ^ "Tullett Brown Scammers net 3.2million". Daily Mirror. July 2012. Retrieved 6 July 2012.
  28. ^ Levene, Tony (8 June 2012). "A green investment that turned hazardous". The Guardian. London.
  29. ^ https://www.youtube.com/watch?v=aMYvFlqLpv8, Broadcast apology, BBC Newsnight, 17 December 2009
  30. ^ http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/newsnight/8417913.stm, Statement in Open Court, BBC Newsnight website, 17 December 2009
  31. ^ http://www.thetimes.co.uk/tto/environment/article2144616.ece, "Trafigura – Correction", The Times, 4 September 2009 (subscription required).
  32. ^ http://www.thetimes.co.uk/tto/world/africa/article2496197.ece, "Trafigura – Correction", The Times, 29 April 2010 (subscription required).
  33. ^ https://www.independent.co.uk/news/world/africa/trafigura-no-link-identified-between-toxic-dumping-incident-and-serious-injuries-1904830.html, "Trafigura no link identified between toxic dumping incident and serious injuries", The Independent, 22 February 2010
  34. ^ "Corrections and Clarifications" column, The Guardian, 6 May 2010 (hard copy newspaper only)
  35. ^ Leigh, David (17 September 2009). "Papers prove Trafigura ship dumped toxic waste in Ivory Coast". The Guardian. London. Retrieved 1 May 2009.
  36. ^ Guardian gagged from reporting parliament, The Guardian, 12 October 2009
  37. ^ David Leigh (13 October 2009). "Gag on Guardian reporting MP's Trafigura question lifted". The Guardian. London. Retrieved 13 October 2009.
  38. ^ Parliamentary question gag lifted, BBC News, 13 October 2009
  39. ^ Trafigura gag attempt unites house in protest, David Leigh, The Guardian, 13 October 2009
  40. ^ http://www.trafigura.com/PDF/Carter%20Ruck%20press%20release,%2016%20October%202009.pdf
  41. ^ "Press Release by Carter-Ruck on behalf of Trafigura Limited and Trafigura Beheer BV" (PDF). 13 October 2009. Retrieved 13 October 2009.[dead link]
  42. ^ http://www.thesundaytimes.co.uk/sto/Test/politics/article192152.ece, "Enemies eye chance to dethrone John Bercow", 6 December 2009 (paywall protected)
  43. ^ Summers, Deborah (14 October 2009). "MP to report Carter-Ruck to Law Society over attempt to gag Guardian". The Guardian. London. Retrieved 14 October 2009.
  44. ^ "Ames & anor v The Spamhaus Project Ltd & anor, Reference [2015] EWHC 127 (QB)" (PDF). 5rb.com. 27 January 2015. Retrieved 25 October 2016.
  45. ^ Linford, Steve (12 June 2015). "Case Dismissed: Ames & McGee v The Spamhaus Project". The Spamhaus Project website. Retrieved 25 October 2016.
  46. ^ Penman, Andrew (17 May 2017). "Seven months after I expose crypto-currency OneCoin, police move in". Mirror.
  47. ^ "OneCoin serve cease and desist to journalist over Ponzi claims". Behind BLM. 29 September 2016.
  48. ^ Byrne, Todd (2 May 2017). "Onecoin Threatens Critics as Chinese Authorities Shut Down Event". Bitsonline.
  49. ^ "Labour 'sinks to deeper low' amid claims it gagged anti-Semitism whistleblowers". ITV News. Retrieved 8 July 2019.
  50. ^ "Labour anger at BBC over Panorama antisemitism documentary". The Times. Retrieved 8 July 2019.
  51. ^ a b erdelyip (25 October 2019). ""They [the government of Hungary] try to put pressure on international newspapers criticising Hungary with heavy-weight London lawyers" translated from Hungarian original: "A legsúlyosabb londoni ügyvédekkel próbálnak nyomást gyakorolni a Magyarországról kritikusan író nemzetközi lapokra"". 444.hu. Retrieved 25 October 2019.
  52. ^ Luft, Oliver (25 March 2009). "PCC chairman Sir Christopher Meyer criticises media law firms". The Guardian. London. Retrieved 13 October 2009.
  53. ^ "Peter Carter-Ruck (Telegraph obituary)". The Daily Telegraph. London. 22 December 2003. Retrieved 9 February 2010. In 1989 Carter-Ruck publicly attacked the £600,000 damages awarded to Sonia Sutcliffe against the magazine and was invited to an Eye lunch, an occasion he attended with some trepidation. Not long afterwards, he asked if, in the new spirit of friendship, they would now stop printing the first letter of Ruck as an F. Their response, not unpredictably, was to print the first letter of Carter as an F as well. "I think my relationship with Private Eve is now definitely hate," he said later.
  54. ^ http://www.libelreform.org
  55. ^ "Something Rotten in the State of English Libel Law? A Rejoinder to the Clamour for Reform of Defamation" (PDF). January 2010. Archived from the original (PDF) on 29 June 2011. Retrieved 7 November 2011.
  56. ^ Lawrence, Felicity (19 January 2011). "Soil Association given libel warning after objection to huge pig farm". The Guardian. London. Retrieved 19 January 2011.
  57. ^ "How to get a shred in law". The Lawyer. 11 February 2008. Retrieved 13 October 2009.

External linksEdit