CGTN (TV channel)

  (Redirected from CCTV News)

CGTN (China Global Television Network), formerly known as CCTV-9 and CCTV News, is an international English-language news channel. A part of the China Global Television Network group, it is owned and operated by China Central Television (CCTV), the national media organization of China, under the control of the Publicity Department of the Communist Party of China.[1] The service is aimed at the overseas market, similar to CNN International, BBC World News, NHK World-Japan, DW, Voice of America, Al Jazeera English, France 24 and RT. The channel was launched on 25 September 2000. Coverage includes newscasts, in-depth reports, and commentary programs, as well as feature presentations. Its free-to-air satellite signal can be received by more than 85 million viewers, in over 100 countries and regions.

Launched20 September 1997; 22 years ago (1997-09-20)
NetworkChina Global Television Network
Owned byChina China Media Group
(Government of the People's Republic of China)
Picture format1080i HDTV
(downscaled to 4:3 576i for the SDTV feed)
SloganSee the Difference.
Broadcast areaWorldwide
HeadquartersCCTV Beijing Television Centre Headquarters, Beijing Central Business District, Beijing, China
Formerly calledCCTV-9
(2000 – 2010)
(2010 – 2016)
Digital terrestrial television
Digital terrestrial television
(United States)
Channel 31.9 (Los Angeles)
Channel 36.3 (San Francisco)
Channel 61.2 (Chicago)
Channel 32.2 (Santa Barbara)
(United Kingdom)
Channel 226
Oqaab (Afghanistan)Channel 31
UHF Colombo-FTA (Sri Lanka)Channel 29 (SD)
Hot Bird 13°E (Europe, Middle East & North Africa)11585 V 27500 5/6 (HD)
11034 V 27500 3/4 (SD)
Astra 19.2E (Europe)11538 V 22000 5/6 (SD)
Astra 28.2E (Europe)11224 V 23000 2/3 (HD)
11479 V 22000 5/6 (SD)
Eutelsat 7°E (Europe, Middle East & North Africa)10928 V 30000 5/6 (HD)
Eutelsat 36°E (Sub Saharan Africa)11938 H 27500 3/4 (SD)
Azerspace-2 45°E (West Africa)11515 V 30000 ? (SD)
Intelsat 20 68.5°E (Europe, Africa, Asia & Australia)4064 H 19850 7/8 (SD)
Thaicom 6 78.5°E (Southeast Asia)12405 V 45000 3/5 (SD)
Chinasat 6B 115.5°E (Asia & Oceania)3770 H 12360 3/5 (HD)
4116 H 21374 3/4 (SD)
Telstar 18V 138°E (China)12721 V 43200 2/3 (SD)
Astra 5°E (Sub Saharan Africa)12034 H 27500 3/4 (SD)
Thor 5 0.8°W (Europe)12418 V 28000 7/8 (SD)
Nilesat 201 7°W (Middle East & North Africa)12015 V 27500 5/6 (SD)
Intelsat 34 55.5°W (Americas & Europe)4175 H 30000 3/4 (HD)
Intelsat 21 58°W (Americas & Europe)3880 H 27690 7/8 (SD)
Galaxy 3C 95°W (North America)11780 H 20760 3/4 (SD)
MNC Vision (Indonesia)Channel 352
Freesat (UK)Channel 211 (SD/HD)
Sky (UK & Ireland)Channel 509 (HD)
Channel 891 (SD)
DirecTV (United States)Channel 2119
Dish Network (United States)Channel 279
SKY Network Television
(New Zealand)
Channel 310
Sky (Italy)Channel 535
DStv (South Africa)Channel 409
Yes (Israel)Channel 111
Foxtel (Australia)Channel 653
Dialog TV (Sri Lanka)Channel 35
Dish TV Sri Lanka (Sri Lanka)Channel 785
Cignal (Philippines)Channel 138 (SD)
OSN (Middle East and North Africa)Channel 419
StarHub TV (Singapore)Channel 722
SkyCable / Destiny Cable (Philippines)Channel 91 (Digital)
Channel 90 (Destiny Analog)
Cablelink (Philippines)Channel 256
(New Zealand)
Channel 310
UPC Romania
Channel 428
Channel 196
Hot (Israel)Channel 141
First Media
Channel 210
CATV ChinaChannel 9
Ziggo (Netherlands)Channel 508 (SD)
Cable TV Hong KongChannel 129
Comcast (San Francisco, US)Channel 171
Ask Cable Vision (Sri Lanka)Channel 36
Caiway (Netherlands)Channel 238 (SD)
Bell Fibe TV (Canada)Channel 657 (SD)
Telus TV (Canada)Channel 834 (HD)
Singtel TV (Singapore)Channel 155
AT&T U-verse (United States)Channel 3602
SK Broadband B TV (South Korea)Channel 371
KT Olleh TV (South Korea)Channel 222
LG U+ TV (South Korea)Channel 154
Telekom Romania (Romania)Channel 263
PTCL Smart TV (Pakistan)Channel 103
A1 TV (Austria)Channel 118 (SD)
Fetch TV (Australia)Channel 188
Streaming media
CGTN LiveWatch Live
Sling TVInternet Protocol Television
Ziggo GO (Netherlands) (Europe only)


CCTV began considering English-language international news programming on 1 January 1979, at the start of China's "Reform and opening up" period. English news bulletins began on CCTV-2 in 1986 and became available to overseas viewers when they moved to CCTV-4 in February 1991. CCTV-9 began broadcasting across China on 25 September 2000, becoming the country's first all-English television station.

On 1 January 2003, CCTV-9 entered the United States cable market, as part of a deal that allowed AOL, Time Warner, and News Corporation access to cable systems in Guangdong. In its early years, CCTV-9 broadcast English language news bulletins and cultural interest shows for most of each day, and aired mostly reruns during the overnight hours in China. One of its biggest projects was covering the 2008 Beijing Olympics.

Until April 2010, CCTV-9 was a mixed general interest channel featuring news, travel programming, and language training. But on the 26th of that month, CCTV-9 was relaunched as a 24-hour English-language news service, and its name was changed to "CCTV News."[2]

On 31 December 2016 the channel was relaunched as CGTN (China Global Television Network), and new programs debuted.

In 2018 Kong Linlin, a CGTN reporter, verbally accosted a panel at the Conservative Party Conference and accused them, among other things, of being “fake Chinese.” After being asked to leave she assaulted another attendee.[3]


The channel name of CCTV-9 was changed to CCTV News on 26 April 2010.[4] Some shows were rebranded while other new programs were added. The English website is managed by China Network Television (CNTV), a web streaming service of CCTV. On 1 January 2011, the channel's former name CCTV-9 was taken over by CCTV's two documentary channels.

With new faces, new studios, and new equipment, the channel's upper managers said they hoped to strengthen the network's news gathering abilities, while aiming to present more perspectives from throughout China, and across Asia, to the rest of the world.[5] The next steps in this process included hiring additional foreign correspondents and setting up a number of international bureaus.

On 6 February 2012, the channel launched "CCTV America" and a schedule of daily programming originating from a production center in Washington, D.C.[6] On 11 October 2012, CCTV News launched its Africa operation in Nairobi, Kenya.[7] CCTV News currently has three broadcast centers—Beijing (main), Nairobi, and Washington—with 70 additional bureaus across the globe.

The revamp also saw the permanent addition of news and world financial markets tickers, similar to those seen on leading news channels, although these features had already been used intermittently in the previous decade.[citation needed]


CGTN usually airs a live news bulletin in the first half of each hour. As well as the standard news strand The World Today (which broadcasts 15 times a day, 7 days a week), there are specialist bulletins focusing on Chinese and Asian news, such as China 24 and business news (with regional variations) Global Business. Programming in the second half of each hour includes, sports bulletins, a travel show called Travelogue which takes viewers to destinations around China and the world, and magazines covering the arts, science and sports.

The news programs on CGTN include Africa Live, Americas Now and Asia Today, providing comprehensive news coverage that caters to the respective continents. The Link is a mix of the three aforementioned programs, though it still has an international appeal. Global Watch features a Chinese perspective on the news. Specialized programs include New Money, Matchpoint, Global Business, Culture Express and Sports Scene, providing news and information on business, finance, economics, culture, and sports. Shows such as Dialogue and World Insight extend balanced and critical perspectives on current affairs affecting all corners of the globe.

CGTN also provides programs on culture, history, and modern society of China and Asia. In Crossover, hosts and guests of various backgrounds and experiences talk about issues throughout China. Travelogue is the ticket to dynamic and exciting landscapes in China and abroad. Rediscovering China explores contemporary Chinese and Asian culture and social changes through the eyes of international visitors. Finally, Faces of Africa delivers African human interest stories.


The Chinese staff members at CGTN English range in experience from interns to media professionals with years in the business. Executive producers, producers and senior news anchors typically have higher education, often from universities in other countries. By 2007, the channel had about 300 staff members, of whom 70 were full-time with about 30 foreigners on contract. Ahead of the channel's 2010 relaunch, it began to hire foreign correspondents based in countries around the world, and in 2011 CCTV News started to hire English-speaking Chinese reporters based in 30 provincial bureaus across China.

Foreign news anchorsEdit

In addition to Chinese anchors, CGTN employs foreigners as news presenters, some of whom have extensive experience, such as Edwin Maher (a former newsreader and weatherman from the Australian Broadcasting Corporation), while others may be recent university graduates just embarking upon their careers.

Former comptroller Jiang Heping defended the policy of putting foreigners on air, arguing that "we feel international on-air personalities boost the credibility of CGTN and befit its image as an international channel. In this regard, CGTN will not restrict the origin of its employees and choose to build its unique identity through its programming."[8]

The first foreign news anchor on what was then known as CCTV-9 was Chris Gelken, who joined the channel from Hong Kong's TVB and presented the 30-minute business show, BizChina. Gelken left CCTV News in 2005, and returned to TVB from 2010 to 2013.

Another prominent personality in CCTV-9's first decade was Mark Rowswell, otherwise known as Dashan. He hosted Travel in Chinese on CCTV News and has been honored for his work in promoting cancer awareness in China.[9]

In addition to those individuals, the channel later recruited Phillip Yin of Bloomberg Television, and Mike Walter from USA Today, to helm Biz Asia America and The Heat, respectively, when the Washington bureau opened in 2012.

The weather on CGTN is hosted by a rotating cast of presenters, so the staff changes on a frequent basis, partially because these updates are produced by an outside company which supplies content for several English-language media outlets around China.

CGTN AfricaEdit

CCTV Africa is China Central Television's news productions center which was launched in Kenya on 11 January 2012. CGTN Africa focuses on African news and perspectives as well as international news.

CGTN Africa is responsible for newsgathering and task assignments on the African continent. CGTN Africa initially produce a one-hour program every day, including Africa news, Talk Africa and Face of Africa editions, and broadcast through CGTN's English news channel.

CGTN AmericaEdit

CGTN America is the Americas division of CGTN the English-language news channel run by Chinese state broadcaster China Central Television. It is based in Washington, DC and runs bureaus across North and South America. The service employs a mix of American and Chinese journalists and produces Americas-based programming for CGTN and CCTV.

CGTN America is led by director general Ma Jing with veteran Asia journalist Jim Laurie as executive consultant. It began broadcasting on 6 February 2012.

Notable personalitiesEdit




In 2010, when the CCTV-NEWS won the National Window award at 2010's Hot Bird TV awards.[12]

The channel's Washington, DC based broadcast center, CGTN America, has won a News & Documentary Emmy for Jen Bricker: When Can't is a Four-Letter Word, and has also won multiple New York Festivals medals and White House News Photographers Association awards.[citation needed]


Despite its revamp launching of CCTV America, critics have voiced concerns over the level of self-censorship exercised by the channel, especially on sensitive domestic issues in China. Philip Cunningham of Cornell University, who has appeared more than 100 times on China Central Television talk shows said sensitive issues such as Tibet and Xinjiang were heavily edited on various programs.[13]

Ma Jing, Director of CCTV America defends such allegation by saying that the channel edits stories the same way other news organizations do. She said: "We uphold the traditional journalistic values. We consider accuracy, objectivity, truthfulness, and public accountability very important, more important than anything else."[13]

On 23 November 2018, a British corporate investigator submitted a formal complaint[14][dead link] to the United Kingdom's government communications regulator The Office of Communications, or Ofcom, maintaining he was forced under duress to confess on air over Chinese state broadcaster China Central Television's (CCTV) network and that, as the confession was subsequently broadcast[15] over the international arm of CCTV, China Global Television Network (CGTN), CGTN itself should be held culpable by Ofcom and denied the right to operate its broadcast service in the U.K. Reportedly Ofcom has said it is investigating the complaint and would "take necessary enforcement action" if rules are determined to have been violated.[16][17]

CGTN has been registered as a foreign agent in the US.[18]

In 2019, CGTN aired a pro-Beijing documentary about China's actions in Xinjiang with regards to the re-education camps.[19]

See alsoEdit


  1. ^ "China is spending billions on its foreign-language media". The Economist. 14 June 2018. ISSN 0013-0613. Retrieved 22 August 2019.
  2. ^ "About CCTV News". Retrieved 21 August 2009.
  3. ^ Palmer, James. "China's Global Propaganda Is Aimed at Bosses, Not Foreigners". Foreign Policy. Retrieved 10 December 2019.
  4. ^ CCTV News, Your Link to Asia Archived 12 May 2010 at the Wayback Machine CCTV Press Release, 26 April 2010
  5. ^ China's English news channel relaunches 26 April Archived 31 May 2013 at the Wayback Machine CCTV Press Release, 26 April 2010
  6. ^ About CCTV America CCTV America
  7. ^ About CCTV Africa CCTV Africa
  8. ^ Jiang Heping (2005). "Window on China and the World: CCTV News" (PDF). In Sucharita S. Eashwar (ed.). Asia Media Summit 2005: Promoting Peace and Prosperity in a Globalised World. Asia-Pacific Institute for Broadcasting Development. pp. 173–75. ISBN 983-41053-3-9. Archived from the original (PDF) on 29 November 2007. Retrieved 13 September 2007.
  9. ^ Welter, Sophie. "China's Most Famous Foreigner to Receive Prestigious – Mark Rowswell ("Dashan") to be Honoured for Raising Awareness of Cancer in China". Archived from the original on 10 September 2005. Retrieved 4 May 2007.
  10. ^ Jingya, Zhang. "Argentine singer earns fame on Chinese TV shows - CCTV News - English". Archived from the original on 5 March 2016. Retrieved 13 June 2016.
  11. ^ "Homepage- Dialogue - CCTV NEWS - English -". English. Retrieved 30 January 2016.
  12. ^ "CCTV-News wins prize at Hot Bird TV awards 2010 CCTV News - CNTV English". Archived from the original on 8 December 2013. Retrieved 30 January 2016.
  13. ^ a b "China's Programming for U.S. Audiences: Is it News or Propaganda?". PBS NewsHour. 22 March 2012. Retrieved 2 October 2018.
  14. ^
  15. ^
  16. ^ "British man seeks China state TV ban for forced confession". 23 November 2018.
  17. ^ Moore, Matthew (24 November 2018). "Call to ban Xi's 'propaganda TV'". The Times. The Times. Retrieved 10 December 2019.
  18. ^ "A Leaked Memo Says Chinese State TV Registered As A Foreign Agent "In The Spirit Of Cooperation"". BuzzFeed News. Retrieved 29 December 2019.
  19. ^ Boren, Cindy (16 December 2019). "Arsenal star Mesut Özil draws China's wrath after criticizing treatment of Muslim Uighurs". Washington Post. Retrieved 29 December 2019.

External linksEdit