Al Jazeera controversies and criticism

Al Jazeera Media Network, endowed by the Government of Qatar, is one of the world's largest news organizations. It provides extensive news coverage through 80 bureaus on a variety of media platforms in several languages, including Arabic and English. Al Jazeera has a large audience, but the organization (particularly its original Arabic channel) has been criticized for its alleged involvement in controversies ranging from slanted journalism to anti-Israel bias.[1][2][3][4][5]

Allegations of antisemitism and anti-Israel sentimentEdit


An article by Sherry Ricchiardi in the American Journalism Review (AJR) noted that critics of Al Jazeera have "assailed what they see as anti-Semitic, anti-American bias in the channel's news content."[6] Ricchiardi had earlier criticized an Al Jazeera report that Jewish employees of 9/11 targets were informed of the attacks beforehand, a report which was also criticized in an October 2001 New York Times editorial. She cited the former Al Jazeera weekly show Sharia and Life, hosted by Yusuf Qaradawi (an Egyptian cleric who "argues clearly and consistently that hatred of Israel and Jews is Islamically sanctioned").[7] The organization held a 2008 on-air birthday party for Samir Kuntar, a Lebanese terrorist convicted of killing four Israelis who was released in July of that year, later admitting that its coverage of Kuntar's release violated its code of ethics.[8] The organization's Beirut bureau chief said, "Brother Samir, we wish to celebrate your birthday with you" and called him a "pan-Arab hero."[9][10]

Former Fox News commentator Bill O'Reilly has called Al Jazeera "anti-Semitic" and "anti-American."[11] Dave Marash, a veteran correspondent for ABC's Nightline who resigned from his position as Washington anchor for Al Jazeera English in 2008 due to his perception of anti-American bias there,[12] appeared on The O'Reilly Factor and said: "They certainly aren't anti-Semitic, but they are anti-Netanyahu and anti-Lieberman and anti-Israeli, right ..."[6][13]

On May 30, 2017, Al Jazeera's English-language account[14] retweeted an Anti-Semitic meme.[15] The network tweeted an apology after the incident, calling it a "mistake."[16][17]

On May 20, 2019, AJ+ Arabic posted a video which was widely criticized as denying the holocaust. It was pulled soon thereafter, amid backlash on social media, including from Al Jazeera's own employees.[18]

Israeli–Palestinian conflictEdit

Due to Al Jazeera's position as a major Middle Eastern news outlet, its editorial positions often receive increased scrutiny.[opinion] During the Second Intifada, Palestinians killed by Israelis were referred to as "martyrs"; Israelis killed by Palestinians were not.[19]

Israel announced a "boycott" of the Arabic broadcaster on 13 March 2008, accusing it of bias in its coverage of the Gaza Strip conflict and toward Hamas.[20] Israeli government employees declined interviews and denied visa applications for the organization's staff. Israeli Deputy Foreign Minister Majalli Wahabi accused it of focusing on Palestinian suffering and ignoring that of Israel: "We have seen that Al-Jazeera has become part of Hamas ... [sic] taking sides and cooperating with people who are enemies of the state of Israel."[20] According to Israeli officials, Al-Jazeera covered the Gaza incursion but not Palestinian rocket attacks against the Israeli city of Ashkelon. Wahabi said that the Israeli Foreign Ministry would send letters of complaint to the organization and the Qatari government. Officials of Palestinian President Mahmoud Abbas' Fatah party has accused Al-Jazeera of bias toward Hamas (with which it is at political loggerheads), and Fatah official Mohammed Dahlan sued the broadcaster.[21][22][23][24][25][26] Al-Jazeera agreed to discuss its coverage of Mideast conflict, and the issue has apparently been settled.[27]

In February 2009, Israel again imposed sanctions on Al Jazeera after Qatar closed the Israeli trade office in Doha in protest against the Gaza War. Israel had considered declaring Al Jazeera a hostile entity and shutting its Israeli offices, but after a legal review the Israeli government decided to impose limited measures restricting the organization's activities in the country. All Al Jazeera employees would not have their visas renewed, and the Israeli government would issue no new visas. Al Jazeera staff would not be allowed to attend government briefings; its access to government and military offices was reduced, and it could not interview Knesset members. The organization would only have access to three agencies: representatives of the Prime Minister's Office, the Foreign Ministry, and the IDF Spokesperson's Unit.[28]

On 15 July of that year, the Palestinian National Authority (PA) closed down Al Jazeera's offices in the West Bank in an apparent response to claims made on the channel by Farouk Kaddoumi that PA president Mahmoud Abbas had been involved in the death of Yasser Arafat. The Palestinian Information Ministry called the organization's coverage "unbalanced" and accused it of incitement against the PLO and the PA.[29] Four days later, Abbas rescinded the ban and allowed Al Jazeera to resume operations.[30]

In August 2011, Afghan bureau chief Samer Allawi was arrested by Israeli authorities and charged with being a member of Hamas.[31] Walied Al-Omary, Al Jazeera bureau chief in Israel and the Palestinian territories, said that a military court accused Allawi of making contact with members of Hamas' armed wing.[32] The Committee to Protect Journalists Middle East and North Africa program coordinator Mohamed Abdel Dayem stated that "Israel must clarify why it continues to hold Samer Allawi."[33][34] Allawi was imprisoned for over a month and fined $1,400 after pleading guilty to meeting with Hamas, a militant group viewed as terrorist by Israel and most of the West.[35][36][37][38][39][40][41] In 2013, UN researcher Nicola Perugini was accused by UN Watch of fabricating a United Nations Human Rights Council session in his Al Jazeera article about the latest UNHRC report on Israeli settlements.[42]

Alleged pro-Qatar biasEdit

Al Jazeera was founded in 1996 as part of Qatari efforts to turn economic power into political influence in the Arab world and beyond, and continues to receive the staunch political and financial backing from the government of Qatar.[43][44][45] As a result, Al Jazeera has been criticized for being Qatari state media.[1][46][47][48][49][50] In 2010, U.S. State Department internal communications released by WikiLeaks as part of the 2010 diplomatic cables leak said that the Qatari government manipulates Al Jazeera coverage to suit the country's political interests.[51][52][53][54][55]

Al Jazeera has lost reporters and anchors in London, Paris, Moscow, Beirut and Cairo.[2][56] Ali Hashem, the organization's Shia Beirut correspondent, resigned after leaked emails publicized his discontent with Al Jazeera's "unprofessional" and biased coverage of the Syrian civil war at the expense of the Bahraini protests of 2011. Since the Bahrain government was supported by the Gulf Cooperation Council (of which Qatar is a member), the protests were given less prominence than the Syrian conflict on the network.[57] Longtime Berlin correspondent Aktham Suliman left in late 2012, saying that he felt he was no longer allowed to work as an independent journalist:

Before the beginning of the Arab Spring, we were a voice for change, a platform for critics and political activists throughout the region. Now, Al-Jazeera has become a propaganda broadcaster... Al-Jazeera takes a clear position in every country from which it reports—not based on journalistic priorities, but rather on the interests of the Foreign Ministry of Qatar. In order to maintain my integrity as a reporter, I had to quit.[2][58]

He added, "The news channel Al Jazeera was committed to the truth. Now it is bent. It's about politics, not journalism. For the reporter that means: time to go ... The decline [in] 2004–2011 was insidious, subliminal, and very slow, but with a disastrous end."[59]

According to Walid Phares, Al Jazeera became the "primary ideological and communication network" for the Muslim Brotherhood during the 2011 Arab Spring in Tunisia, Egypt, Libya, Yemen, and Syria.[60] Phares noted that after democratic forces had begun the rebellions, Al Jazeera played a "tremendous role" in supporting Islamist elements of the revolution.[60]

One of the organization's largest resignations was that of 22 members of Al Jazeera's Egyptian bureau. The group announced their resignation on 8 July 2013, citing biased coverage of Egyptian power redistribution favoring the Muslim Brotherhood.[61][62][63][64][65][66]

During the visit of the Qatari delegation to the 2017 UN General Assembly, anonymous critics commissioned what ostensibly appeared to be a news website, authoring a variety of articles calling Al Jazeera a "state-run propaganda arm", criticizing the Gulf state's link to terror groups or to Iran, and promoting a dark view of the Qatari economy in response to the diplomatic crisis that year.[67] The organization commissioned to launch this website was later identified as a conservative-leaning PR firm, Definers Public Affairs, which was also hired by Facebook to attack the social network's opponents, including Apple, Google, and the philanthropist George Soros.[68]

Islamist positionEdit

While Al Jazeera was founded in 1996 as part of Qatari efforts to turn economic power into political influence in the Arab world and beyond; being that the government of Qatar itself was Islamist this included an Islamist element.[44][43] However, over time this Islamic element grew stronger and damaged Qatar’s political relations with its neighboring states of Saudi Arabia and Egypt.[45] According to Hugh Miles writing for the BBC, "Al-Jazeera network remains the standard bearer for the Islamist position."[43]

Satellite disruptionEdit

During the 2010 FIFA World Cup opening game, Al Jazeera Sports' transmission to the Arab world went down without explanation in the first half; second-half transmission was patchy. Al Jazeera and FIFA said that they were working to figure out the cause of the disruption of Al Jazeera's broadcast rights.[69] According to a report in The Guardian, evidence indicated jamming by the Jordanian government.[70]

2018 cricket pitch fixing exposéEdit

The organization was instrumental in exposing pitch-fixing and -tampering controversies in Sri Lanka and India by covering pitch-fixing, primarily at Sri Lanka's Galle International Stadium. The Al Jazeera documentary Cricket's Match-Fixers revealed secret plans to fix the first match, scheduled at Galle during the November 2018 test series between England and Sri Lanka.[71]

According to Al Jazeera's Investigative Unit, the groundsman at Galle helped bookmakers fix test matches at the stadium by changing the condition of the pitch. Al Jazeera reported that the last two test matches (Sri Lanka v Australia in 2016 and India v Sri Lanka in 2017) played at Galle were fixed by bookmakers who were seen bribing the groundsman at Galle.[72] The report said that the bookmakers identified as suspects, including former Indian professional domestic cricketer Robin Morris, former Pakistani domestic cricketer Hasan Raza and former Sri Lankan cricketer Tharindu Mendis, were filmed secretly by an Al Jazeera reporter in the United Arab Emirates as they discussed past and future match-fixing.

By countryEdit


Several Algerian cities lost power on 27 January 1999, reportedly to keep residents from watching a program in which Algerian dissidents implicated the Algerian military in a series of massacres.[73][74][75] On 4 July 2004, the Algerian government froze the activities of Al Jazeera's Algerian correspondent. The official reason was that a reorganization of the work of foreign correspondents was in progress. According to Reporters Without Borders, however, the measure was a reprisal for a broadcast the previous week of another Al-Itijah al-Mouakiss debate on the political situation in Algeria.[76]


In 2012, Al Jazeera faced criticism from Bangladeshi human rights activists and relatives of those killed in the 1971 Bangladesh Liberation War.[77] The news channel is often accused of downplaying the 1971 Bangladesh genocide, in which Islamist militias assisted the Pakistan Army in targeting Bengalis who sought independence from Pakistan.

In response to the Al Jazeera Investigates documentary All the Prime Minister's Men, the Government of Bangladesh described it as "a misleading series of innuendos and insinuations in what is apparently a politically motivated “smear campaign” by notorious individuals associated with the Jamaat-i-Islami extremist group, which has been opposing the progressive and secular principles of the People’s Republic of Bangladesh since its very birth as an independent nation in 1971".[78] The foreign ministry stated that the Bangladeshi government "regrets that Al Jazeera has allowed itself to become an instrument for their malicious political designs aimed at destabilizing the secular democratic Government of Bangladesh with a proven track record of extraordinary socio-economic development and progress".[78] The ministry also stated that "the fact that the report’s historical account fails to even mention the horrific genocide in 1971 in which Jamaat perpetrators killed millions of Bengali civilians" was "one reflection of the political bias in Al Jazeera’s coverage".[78] The Bangladesh Army called the documentary a "concocted and ill-intended report by a vested group in the news channel Al-Jazeera", according to a statement by ISPR.[79]

Responding to allegations by Al Jazeera that Israeli surveillance equipment is used by Bangladesh UN Peacekeeping Forces, United Nations spokesman Stéphane Dujarric said that UN agreements with Bangladesh on peacekeeping deployments did not include the "operation of electronic equipment in the nature described by Al Jazeera in its documentary, and such equipment has not been deployed with Bangladeshi contingents in UN peacekeeping operations".[80] The UN called for an investigation into allegations of corruption among senior Bangladeshi officials.[81]

The Bangladesh Federal Union of Journalists demanded a ban on Al Jazeera transmission within Bangladesh citing similar bans in Saudi Arabia, Bahrain, Egypt, Jordan and the UAE.[82]

Lamenting the censorship of Bangladeshi media, Mahfuz Anam, editor of The Daily Star, wrote "Besides the government, the Al Jazeera report has also put us, the Bangladeshi media, on the dock, which is the main focus of my piece. Thousands of our readers want to know how come we are publishing the government and military's condemnation of Al Jazeera without ever telling our readers what Al Jazeera said or reported. A normal journalistic practice, and one that we follow at The Daily Star, is that unless we carry the original story, in this case the Al Jazeera report, we do not publish any rejoinder, in this case the condemnatory statements of our foreign office and the military. They want to know, what prevented us from carrying the said report in the first place? If we were a free media today, we would have delved deeper into the widely-talked-about Al Jazeera report and analysed it, point by point, and exposed it for what it really is — not a top-class work of investigative journalism".[83]


Bahrain Information Minister Nabeel bin Yaqub Al-Hamar banned Al Jazeera correspondents from reporting from inside the country on 10 May 2002, saying that the station was biased towards Israel and against Bahrain.[84] After improvements in relations between Bahrain and Qatar in 2004, Al Jazeera correspondents returned to Bahrain. In 2010, however, the Information Ministry again banned Al Jazeera correspondents from reporting inside the country. The ministry accused the network of "flouting [Bahrain's] laws regulating the press and publishing" after Al Jazeera aired a report on poverty in Bahrain.[85]

During his visit to Egypt in November 2011, Bahrain Centre for Human Rights president Nabeel Rajab criticized Al Jazeera's coverage of the 2011 protests and said that it represents an Arabic double standard. Rajab said, "Al Jazeera's intentional ignoring  ... coverage of Bahrain protests makes me strongly believe that we need channels that are sponsored by people rather than by regimes."[86] In the run-up to the Qatar diplomatic crisis, Bahrain blocked Al Jazeera within its borders.[87]


Al Jazeera has faced considerable criticism and backlash in Egypt and other Arab countries; from ordinary people, media outlets, and governments who accuse it of supporting Qatari agenda and Islamists such as the Muslim Brotherhood[44][43][45][88] Al Jazeera has been criticized by an Egyptian newspaper for its allegedly-biased coverage of news related to Egypt and its government. According to the Egypt Independent, many Egyptians believe Al Jazeera’s attacks to be a concerted effort by the channel to destroy Egypt’s image in the region."[89]

In 2010, Al Jazeera filed a lawsuit against the Egyptian Al-Ahram newspaper for "Jazeerat al-Taharoush" ("Al Jazeera: An Island of Harassment"), a 9 June 2010 article which Al Jazeera found "wholly deceptive and journalistically unprofessional" with an aim to "damage the reputation of the Al Jazeera Network."[90][91] The Egyptian regime later collapsed as a result of the Arab Spring.[92][93][relevant?]

A Cairo court ordered Al Jazeera to stop broadcasting in Egypt in September 2013, saying that it was "inciting violence that led to the deaths of Egyptians."[94] On December 29 of that year, three journalists working for Al Jazeera English (Australian Peter Greste, Egyptian-Canadian Mohamed Fahmy and Egyptian Baher Mohammed) were taken into custody by Egyptian security forces at the Cairo Marriott Hotel.[95] On June 23, 2014, after a four-month trial, they were found guilty of spreading false news and collaborating with the Muslim Brotherhood and sentenced to seven to 10 years' imprisonment.[96][97] They were released on bail shortly afterwards,[98] and Mohamed Fahmy sued Al Jazeera on 5 May 2015 for C$100 million (US$83m; £53m) in punitive and remedial damages for negligence and breach of contract. He accused the network of "negligence" by misinforming him about its legal status and their safety in Egypt.[99][100] The three were pardoned on September 23, 2015, and released. Egypt blocked 21 websites, including Al-Jazeera and Masr AlArabiya, in May 2017, for allegedly supporting terrorism and spreading fake news by supporting the outlawed Muslim Brotherhood.[101]

In 2021, Egyptian media criticized Al Jazeera for refusing to cover the protests against a controversial electoral law in Qatar which limited the voting rights of a Bedouin tribe. According to Ikram Badr al-Din, a professor of political science at Cairo University, this "suggests that it is not independent and works only for the benefit of the ruling family in Qatar.”[102]


Columnist Seema Sirohi has accused Al Jazeera of spreading an ignorant anti-India narrative in its coverage of the country.[103] The Indian government banned the Al Jazeera TV channel in April 2015 for five days for repeatedly broadcasting disputed maps of India. According to the Surveyor General (SGI) had observed that in some of the maps displayed by Al Jazeera, "a portion of the Indian territory of Jammu and Kashmir (i.e. PoK and Aksai Chin) has not been shown as a part of Indian territory" on some Al Jazeera maps; Lakshadweep and the Andaman Islands were also not shown as Indian territories on some of the maps.[This quote needs a citation] In its reply to an order to show cause, Al Jazeera said that all its maps are generated by internationally known software used by Global News Providers.


During the Iraq War, Al Jazeera and other news-gathering organizations experienced reporting and movement restrictions. Reporter Tayseer Allouni was expelled from the country and Diyar Al-Omari, another reporter, was stripped of his journalistic credentials by the US. On 2 April 2003, the organization announced that it would "temporarily freeze all coverage" of Iraq in protest of what Al Jazeera called unreasonable interference by Iraqi officials.[104] Contrary to allegations, including those by Donald Rumsfeld on 4 June 2005, Al Jazeera has never shown beheadings; beheadings have appeared on a number of other websites, and have sometimes been misattributed to the organization.[105] When the allegations were reported in other media, Al Jazeera pressed for retractions; The Guardian later corrected its report that the organization "had shown videos of masked terrorists beheading western hostages".[106] The allegation was repeated on Fox News, however, when Al Jazeera's English service was launched on 15 November 2006.[107]

The Iraqi Allawi government closed Al Jazeera's Iraq office on 7 August 2004, calling the network responsible for a negative image of Iraq and charging it with fueling anti-Coalition hostilities. Al Jazeera spokesman Jihad Ballout said, "It's regrettable and we believe it's not justifiable. This latest decision runs contrary to all the promises made by Iraqi authorities concerning freedom of expression and freedom of the press,"[108] and Al Jazeera vowed to continue reporting from inside Iraq.[109] Photographs showed United States and Iraqi military personnel closing the office. The initial one-month shutdown was extended indefinitely in September 2004 and the offices were sealed,[110] drawing condemnation from international journalists.[111]

In April 2013, Iraq banned Al Jazeera and nine other TV channels for "sectarian bias".[112] In a statement, the Iraqi Communication and Media Commission said that the satellite channels had "exaggerated things, given misinformation and called for breaking the law and attacking Iraqi security forces". The commission noted a "sectarian tone" in the TV coverage and "undisciplined media messages exceeded all reasonable limits", threatening to "jeopardize the democratic process".[113][114]


Al Jazeera TV covered welcome-home festivities for Samir Kuntar, a Lebanese terrorist imprisoned in Israel for killing several people in a Palestine Liberation Front raid from Lebanon into that country, on 19 July 2008. On the program, Al Jazeera Beirut office head Ghassan bin Jiddo called Kuntar a "pan-Arab hero" and organized a birthday party for him.[115][116][117] Israel's Government Press Office (GPO) announced a boycott of the channel, including a refusal by Israeli officials to be interviewed and a ban of its correspondents entering government offices in Jerusalem.[118][119] Several days later, Al Jazeera director-general Wadah Khanfar issued a letter admitting that the program violated the channel's code of ethics and saying that he ordered its programming director to take steps to ensure that such an incident would not recur.[120][121]

The channel was also criticized for allegedly-biased coverage of events in the Israeli–Palestinian conflict, including the 2002 Bat Mitzvah massacre where the network omitted the facts that the victims were attending a bat mitzvah at a crowded banquet hall.[122] When Palestinian militant Raed Karmi was killed by the Israeli Army, Al Jazeera was criticized for failing to provide sufficient context in its story.[122]

Israel again accused Al Jazeera of bias in 2008. Deputy Foreign Minister Majalli Wahabi accused the organization of focusing on Palestinian suffering and downplaying that of Israel, referring to Israeli residents of the western Negev who had been the target of rocket attacks from the Gaza Strip.[123] "We have seen that Al-Jazeera has become part of Hamas ... taking sides and cooperating with people who are enemies of the state of Israel," said Wahabi, a Druze. "The moment a station like Al-Jazeera gives unreliable reports, represents only one side, and doesn't present the positions of the other side, why should we cooperate?"[23] According to Israeli officials, Al Jazeera covered the Gaza incursion but not Palestinian rocket attacks on the Israeli city of Ashkelon. Wahabi said that the Israeli Foreign Ministry would send letters of complaint to the government of Qatar and Al Jazeera.[23]

In February 2015, Al Jazeera posted an article on its online edition alleging that the Israeli government had opened dams in its southern region to intentionally flood parts of the Gaza Strip. The article was replaced on 25 February with a statement that there were no dams in southern Israel and the original article was false.[124] During the June 2017 Jerusalem attack, Israeli media accused Al-Jazeera of not identifying it as a terrorist attack and ignoring an attack by three Palestinians on the Temple Mount in Old Jerusalem (focusing instead on the killing of a Palestinian by Israeli forces during Friday prayers).[125][dubious ][unreliable source?]


The Al Jazeera office in Kuwait City was closed by government officials after the organization aired a story on police crackdowns. The story included interviews with members of the Kuwaiti opposition and a video of police beating activists. Four National Assembly members were injured in the crackdown. Kuwait's Minister of Information described Al Jazeera's coverage as "intervention in a Kuwaiti domestic issue."[This quote needs a citation]


According to Libyan media, Al Jazeera worked on behalf of the Western world and the Gulf Cooperation Council to promote anti-Libyan policies and "disseminate falsehoods and lies to incite international public opinion."[126] The Emir of Qatar Hamad bin Khalifa Al Thani opposed the government of Libya and supported the 2011 Libyan Civil War. The emir ordered Al Jazeera to emphasize the Libyan conflict, contributing to the insurgency's spread and influencing the Arab world's view of Libya.[127] Within a week of the start of the rebellion, Al Jazeera began using the rebels' tricolor flag to identify its coverage.[128]

The emir appeared on Al Jazeera, saying that military intervention in Libya was necessary, and the organization's journalists were criticized for not challenging his position.[129] The organization reported that Muammar Gaddafi was ordering troops to use rape as a weapon of war and issuing Viagra to his troops. Amnesty International investigated the claims and found them groundless.[130]


Al Jazeera aired Locked Up in Malaysia's Lockdown, a 101 East documentary alleging that the government of Malaysia mistreated illegal migrants and foreign workers during the country's COVID-19 lockdown, on 3 July 2020. The documentary was called "misleading" and "inaccurate" by the Malaysian government; Senior Minister Ismail Sabri Yaakob demanded an apology from the organization for "false reporting."[131] The Royal Malaysia Police began an investigation of the documentary, and the Immigration Department sought to question the Al Jazeera journalists and a Bangladeshi migrant whom they interviewed.[132][133][134] Several non-governmental organizations, including the Centre for Investigative Journalism (CIJ), issued a statement defending Al Jazeera and calling on the Malaysian government to end its "intimidatory measures" against Al Jazeera and migrant workers.[135]

On 4 August, a team of Malaysian police officers and personnel from the Malaysian Communications and Multimedia Commission raided Al Jazeera's office near the Petronas Towers and seized several devices as part of their investigation of the documentary.[136] Al Jazeera English managing director Giles Trendle condemned the raid as a "crackdown on media freedom", and called on Malaysian authorities to end the criminal investigation of its journalists.[137]

Saudi ArabiaEdit

Saudi Arabia banned Al-Jazeera and another Qatari website in early 2017 after Qatari Emir Tamim bin Hamad Al Thani said that he recognized Iran as an Islamic regional power and criticized Saudi Arabia and Donald Trump's policy toward Iran. He praised the Lebanese organization Hezbollah and the Palestinian group Hamas. Qatar denied the allegations, saying that its QNA website had been hacked and it was investigating the incident.[138][139]


Al Jazeera aired The Toxic Truth, a two-part documentary on toxic waste dumped in Somalia, in January 2009. A Somali journalist who studied the documentary concluded that the organization failed to rigorously research the story.[140] Another criticism of the documentary was that Al Jazeera did not allow former Somali interim president Ali Mahdi Muhammad to exercise his right of reply to accusations that he authorized Italy-based companies to dump in Somalia.


Reporter Tayseer Allouni was arrested in Spain on 5 September 2003 and charged with providing support to members of al-Qaeda.[141] Judge Baltasar Garzón, who issued the arrest warrant, ordered Allouni held without bail. Al Jazeera wrote to Spanish Prime Minister Jose Maria Aznar in protest: "On several occasions, Western journalists met secretly with secret organizations and they were not subjected to any legal action because they were doing their job, so why is Allouni being excluded?"[142] Allouni was later released on bail for health reasons, but was prohibited from leaving the country.

On 19 September, a Spanish court issued an arrest warrant for Allouni before the expected verdict. Allouni had asked the court for permission to attend his mother's funeral in Syria, but authorities denied his request and ordered him back to jail.[143]

After pleading not guilty, Allouni was sentenced on 26 September 2005 to seven years in prison for being a financial courier for al-Qaeda. Allouni insisted that he merely interviewed Osama bin Laden after the 11 September 2001 attack on the United States.[144] Al Jazeera has supported Allouni, insisting that he is innocent.[145]

Reporters Without Borders) condemned Allouni's rearrest, and called on the Spanish court to free him.[146] In January 2012, The European Court of Human Rights ruled on 17 January 2012 that the Spanish sentence was illegal, and Allouni was freed in March.[147]


In May 2019, Sudan closed Al Jazeera's office. Sudan summoned its envoy in Qatar for consultation the following month, saying that the envoy would soon return to Qatar. Qatar was seen as a close ally of ousted Sudanese president Omar al-Bashir.[148]


Al Jazeera has been criticized for its coverage of the Syrian civil war, largely supporting the rebels and demonizing the Syrian government. The Lebanese newspaper As-Safir cited outtakes of interviews in which the channel's staff coached Syrian eyewitnesses and fabricated reports of government oppression and leaked internal emails suggesting that the organization has become a tool of the Qatari emir's foreign policy supporting Syria's rebels and advocating military intervention in the country.[149]

Ahmad Ibrahim, in charge of Al Jazeera's coverage of Syria, is the brother of a leading member of the rebel Syrian National Council. Al Jazeera reportedly pressured its journalists to use the term "martyr" for slain Syrian rebels, but not pro-government forces.[150]

A former Al Jazeera news editor from Syria who had worked at the organization for "nearly a decade" was fired without cause in January 2013. In an interview, they said that it was linked to their resistance to pressure to provide biased coverage of the civil war. The According to the editor, the Muslim Brotherhood was "controlling the Syrian file at Al-Jazeera"; both organizations slanted news coverage in favor of the Brotherhood ousting the Syrian government by force, and warned the then-editor that "the majority [in Syria] is with the Muslim Brotherhood and [taking power] is within our grasp ... thank your god if you get a pardon when we become the government." The source named several other employees who resigned in protest, including Berlin bureau director Aktham Sleiman (a Syrian "who was, in the beginning, with the [Syrian] opposition" but resisted what the editor called the "lies and despicable [political and ethnic] sectarianism"). "Al-Jazeera has lied and is still lying" about Syria, favoring armed insurrection and the Muslim Brotherhood.[151][unreliable source?]


In midst the COVID-19 pandemic in 2021, Al Jazeera retracted an article which accused Tunisia of "internalised Islamophobia" for closing the country’s mosques to prevent the spread of the coronavirus disease 2019.[152][153]

United Arab EmiratesEdit

In 2015, Al Jazeera was condemned by UAE Minister of Foreign Affairs Anwar Gargash for twisting a statement by UAE Foreign Minister Abdullah bin Zayed Al Nahyan about the Russian Sukhoi Su-24 downed by Turkey. During a press conference with a Russian official in Abu Dhabi, Al Nahyan said that the UAE "offers its deepest condolences to our Russian friends on the incident of the military plane that crashed recently in Syria" and called the crash of a Russian civilian plane in Egypt "a terrorist act." Al Jazeera reported that he "describes the Turkish shooting of the Russian fight jet a terrorist act," which Gargash said ignored the fact that he was referring to the Russian passenger plane which crashed in Egypt. The Al Jazeera statement was reported more than once, and was tweeted by the channel on its main Twitter account. According to Gargash, "The way Al Jazeera channel has dealt with the statement of Shaikh Abdullah Bin Zayed was not a professional blunder; It was part of a smear campaign [by the media] against the UAE."[154]

The UAE blocked Al Jazeera in the emirates on 5 June 2017 (after the onset of the Qatar diplomatic crisis) because the organization was a state-endowed entity of the Qatari government and Qatar is "a major sponsor of hate speech through Al Jazeera’s Arabic-language network and its other state-controlled media entities."[155] In the International Court of Justice case filed by Qatar against the United Arab Emirates about the elimination of all forms of racial discrimination (Qatar v. United Arab Emirates), Qatar requested that the court order the UAE to suspend its block of Al Jazeera.[156] The court ruled, "both parties shall refrain from any action which might aggravate or extend the dispute before the court or make it more difficult to resolve."[157]

In June 2017, hacked emails from UAE ambassador to the US Yousef Al Otaiba were reported as "embarrassing" by HuffPost because they indicated links between the UAE and the US-based Foundation for Defense of Democracies.[158] According to a number of observers, the extensive media coverage of the alleged email hack was seen as exacerbatiing the Qatar diplomatic crisis and orchestrated by Qatar.[159]

After the 2017 Qatar diplomatic crisis and in 2018, Al Jazeera reported apparent new details about a 1996 Qatari coup d'état attempt which accused the UAE, Saudi Arabia, Bahrain, and Egypt of plotting to overthrow Hamad bin Khalifa Al Thani.[160] According to the organization, former French National Gendarmerie commander Paul Barril was contracted and supplied with weapons by the UAE to carry out the coup in Qatar.[160] UAE Minister of Foreign Affairs Anwar Gargash said that Barril was a security guard for Qatari emir Khalifa bin Hamad Al Thani during the emir's visit to Abu Dhabi; had no connection to the UAE, and the report was an attempt to involve the UAE in the coup attempt.[161]

In 2019, Al Jazeera Arabic tweeted that a photograph of a Buddhist sculpture in Abu Dhabi which was part of a Louvre Abu Dhabi cultural initiative led to "commentators saying there is a return of idol worship to the Arabian Peninsula." The National called the insinuation that the sculpture contradicted Islam fake news.[162][163]

United KingdomEdit

UK officials, like their US counterparts, protested against Al Jazeera's coverage of the 2003 invasion of Iraq. According to the organization, coalition leaders objected because its reporting made it more difficult for both countries to manage the reporting of the war.[164]

Several pro-Israel British activists and a former Israeli embassy employee filed complaints with UK media regulator Ofcom in 2017 that The Lobby, an Al Jazeera four-part documentary series, was antisemitic. The complaints also accused the organization of bias, unfair editing, and infringement of privacy, because The Lobby used hidden cameras and undercover journalism to investigate alleged efforts by Israeli diplomats and UK pro-Israel advocacy groups to influence British foreign policy to favor Israel. On 9 October 2017, Ofcom issued a 60-page ruling rejecting the complaints which was welcomed by an Al Jazeera source as vindicating the organization's journalism.[165][166][167]

United StatesEdit

Since the September 11 attacks, US officials have accused Al Jazeera's news coverage of anti-American bias.[164][168] The organization first received widespread attention in the West after 9/11, when it broadcast videos in which Osama bin Laden and Sulaiman Abu Ghaith defended the attacks. This led to accusations by the United States government that Al Jazeera was broadcasting propaganda on behalf of terrorists. The organization countered that it was making information available without comment, and several Western television channels later broadcast portions of the tapes. At a 3 October 2001 press conference, Colin Powell tried to persuade the emir of Qatar to close Al Jazeera.[169][170][171]

On 13 November 2001, during the war in Afghanistan, a US missile destroyed Al Jazeera's office in Kabul. There were no casualties.[172] When Al Jazeera reported events with graphic footage from inside Iraq, the organization was described as anti-American and inciting violence because it reported on issues of national security.[164] In 2003, Washington bureau chief Hafez al-Mirazi resigned to protest the organization's "Islamist drift."[9]

On 24 March 2003, two Al Jazeera reporters covering the New York Stock Exchange (NYSE) had their credentials revoked.[173] The NYSE banned Al Jazeera and several other undisclosed news organizations from its trading floor indefinitely. According to NYSE spokesman Ray Pellechia, the ban was for "security reasons" and the exchange had decided to allow access only to networks focusing "on responsible business coverage". Pellechia denied that the revocation of credentials was connected to Al Jazeera's Iraq War coverage.[174][175] However, NYSE executive vice president for communications Robert Zito indicated that Al Jazeera's 22 March 2003 broadcast of US POWs and dead American soldiers led him to ban the organization.[173] The move was quickly mirrored by NASDAQ stock-market officials.[176] The NYSE ban was lifted several months later.[177] Akamai Technologies, a US company whose founder was killed in the 11 September World Trade Center attacks, canceled a contract to provide web services for Al Jazeera's English-language website.[178][179]

On 12 October 2008, Al Jazeera broadcast interviews with attendees of a Sarah Palin rally in St. Clairsville, Ohio. The interviewees made racist remarks about Barack Obama, such as "he regards white people as trash" and "I'm afraid if he wins, the blacks will take over". The report received over 2 million views on YouTube[180] and, according to Colin Powell, "Those kind of images going out on Al Jazeera are killing us."[181] The Washington Post then ran an op-ed[182] saying that Al Jazeera was deliberately encouraging "anti-American sentiment overseas".[182] The organization called the column "a gratuitous and uninformed shot at Al Jazeera's motives", and its report was only one of "hundreds of hours of diverse coverage."[181]

Al Jazeera has reportedly censored criticism of the United States in response to US pressure.[183] Al Jazeera English director Wadah Khanfar resigned in September 2011 after WikiLeaks documents asserted that he had close ties to the US and agreed to remove content if Washington objected.[184][185]

In 2014, Al Jazeera retracted an article which claimed that the murders of two US journalists (James Foley and Steven Sotloff) by Islamic State were staged by the US as an excuse for attacking ISIS.[186][187]

On 28 April 2015, Al Jazeera America supervisor of media and archive management Matthew Luke filed a US$15 million lawsuit against the organization for unfair dismissal. Luke alleged that he had been unfairly dismissed after he had raised concerns with Al Jazeera's human-resource division that senior vice-president of broadcast operations and technology Osman Mahmud (his boss) discriminated against female employees and made antisemitic remarks.[188] Al Jazeera America head Ehab Al Shihabi announced that the organization would contest the lawsuit in court. Mahmud denied Luke's charges, calling him a difficult employee. In an unrelated development, two female Al Jazeera America employees (executive vice-president for human resources Diana Lee and executive vice-president for communications Dawn Bridges) had resigned that week.[189][190][191] On 4 May, senior Al Jazeera America executive and former CBS news anchor Marcy McGinnis resigned from the organization for undisclosed reasons.[192] The following day, Al Jazeera Media Network demoted Al Shihabi from CEO to chief operations officer (COO) of Al Jazeera America after The New York Times reported that he had attempted to fire and sue popular host Ali Velshi.[193] Shihabi was replaced by former Al Jazeera English managing director Al Anstey.[194] Anstey announced on 13 January 2016 that Al Jazeera America would cease operations in April; the "decision by Al Jazeera America’s board is driven by the fact that our business model is simply not sustainable in light of the economic challenges in the U.S. media marketplace".[195]

Death of Tareq AyyoubEdit

Al Jazeera's Baghdad office was hit by a missile fired by an American ground-attack aircraft on 8 April 2003, killing reporter Tareq Ayyoub and wounding another person.[196] Al Jazeera reported that it had mailed the coordinates of its office to the US State Department six weeks earlier.[197] Dima Tareq Tahboub, Ayyoub's widow, denounced her husband's death; she has written for The Guardian and participated in an Al Jazeera English documentary.[198] The New York Times reported on 30 January 2005 that the Qatari government, under pressure from the Bush administration, was planning to sell Al Jazeera.[199]

Bombing memoEdit

The UK tabloid Daily Mirror reported on 22 November 2005 that it had obtained a leaked memo from 10 Downing Street that US President George W. Bush had considered bombing Al Jazeera's Doha headquarters in April 2004, when United States Marines were conducting a contentious assault on Fallujah.[200]

Omar Abdel-RahmanEdit

Oren Kessler accused Al Jazeera of defending Omar Abdel-Rahman for the 1993 World Trade Center bombing.[201][202] Arabs and Westerners received differing messages from news organizations in the Gulf states. Al Jazeera reportedly praised Abdel-Rahman, saying that he "defended human rights" and "rejected tyranny".[203][unreliable source?]

Detention of Sami al-HajjEdit

Al Jazeera cameraman Sami al-Hajj, a Sudanese national, was detained en route to Afghanistan in December 2001 and held without charge as an enemy combatant in Camp Delta of the Guantanamo Bay detention camp until May 2008. The reasons for his detention remain unknown, although the official US position on all detainees is that they are security threats. Reporters Without Borders repeatedly expressed concern about al-Hajj's detention,[204] mentioning him in its annual Press Freedom Index[205] and circulating a petition for his release.[206]

Clive Stafford Smith, al-Hajj's lawyer, reported on 23 November 2005 that US officials had asked his client in 125 of 130 interviews if Al Jazeera was a front for al-Qaeda.[207] After his release, al-Hajj expressed plans to sue US President George W. Bush for his treatment at Guantanamo.[208] According to Stafford Smith, his accusations include beatings and sexual assault.[citation needed]

Al-Hajj was released on 1 May 2008 from Guantanamo Bay and flown to Sudan, arriving in Khartoum on a US military plane early on 2 May. Al Jazeera broadcast video in which he was carried into a hospital on a stretcher, looking frail but smiling and surrounded by well-wishers.[209]

The Dark Side: Secrets of the Sports DopersEdit

Al Jazeera English and Al Jazeera America broadcast "The Dark Side: Secrets of the Sports Dopers", an episode of Al Jazeera Investigates examining professional athletes' possible use of performance-enhancing drugs (PEDs), on 27 December 2015. Peyton Manning and other prominent athletes were identified as having received drugs from Charles Sly, a pharmacist who had worked at the Guyer Anti-Aging Clinic in Indianapolis in the fall of 2011.[210][211][212]

The Huffington Post leaked the episode a day before Al Jazeera's broadcast.[213] In a Sunday NFL Countdown interview with ESPN's Lisa Salters on the morning of 27 December, Manning called the documentary "completely fabricated" and "garbage" and expressed anger about his wife was mentioned. When Salters noted that other athletes had first denied and then admitted allegations, Manning said that he could not speak for others. He said that he had visited the Guyer clinic 35 times in 2011 and received medication and treatment.[214]

Sly recanted his story and requested that the report not be aired via a YouTube video.[215][216] Although Sly later said that he had never seen the Mannings and told ESPN's Chris Mortensen that he is not a pharmacist and was not at the Guyer institute in 2011 (as Al Jazeera reported), state licensing records indicate that a Charles David Sly was licensed as a pharmacy intern in Indiana from April 2010 to 1 May 2013.[217]

Manning hired former George W. Bush press secretary Ari Fleischer to manage the issue,[218] and threatened to sue Al Jazeera.[219] On 5 January 2016, it was announced that Ryan Howard and Ryan Zimmerman were suing Al Jazeera for defamation after the documentary aired.[220] In January 2021 attorneys for Al Jazeera Media presented sealed evidence in court, which they said supported their original report.[221]

The LobbyEdit

Journalist Armin Rosen of the American Jewish magazine Tablet published an article on 20 January 2017 saying that pro-Palestinian filmmaker and undercover Al Jazeera reporter James Anthony Kleinfeld had infiltrated several pro-Israel advocacy organizations in Washington, D.C., including StandWithUs, the Israel Project, the Foundation for Defense of Democracies, the Israel on Campus Coalition, and the Zionist Organization of America's (ZOA) Fuel For Truth. According to the article, Kleinfeld had also infiltrated pro-Israel organizations and circles in the United Kingdom (the subject of an Al Jazeera documentary that month).[222] As an undercover journalist, Kleinfield had reportedly obtained work at several pro-Israel organizations, interviewed dozens of Jewish pro-Israel activists, had access to donors, hosted Israeli embassy officials at his home, and filmed dozens of hours of video. Kleinfield left Washington suddenly in January 2017, around the time that Al Jazeera broadcast The Lobby: a four-part documentary series which used undercover journalism to infiltrate several pro-Israel advocacy groups in the United Kingdom.[223]

On 11 October 2017, Al Jazeera admitted that it had installed an undercover journalist in several Washington-based pro-Israel organizations the previous year and was planning to air a documentary film based on the reporter's work. The announcement followed a ruling by the British media regulator Ofcom which rejected complaints about The Lobby; the documentary led to the resignation of an Israeli diplomat and sparked accusations of antisemitism from UK pro-Israel advocacy groups and representatives of the Jewish community. Clayton Swisher, Al Jazeera's director of investigative reporting, acknowledged that the network had stationed an undercover journalist in the UK and the US at the same time.[224][225][226]

On 8 February 2018, it was reported that Qatari leaders had reassured the leaders of American Jewish organizations that Al Jazeera would not air its companion documentary series on the Israel lobby in the United States. According to Haaretz, the Qatari government had hired Republican Senator Ted Cruz's former aide Nicolas Muzin to open communications channels with Jewish American organizations. Al Jazeera had earlier sent letters to several American pro-Israel organizations informing them that their employees would appear in the documentary. The letters generated speculation that the Qatari government had reneged on its promise to prevent Al Jazeera from screening the documentary, which (like the British series) had used clandestine footage and recordings of pro-Israel activists.[227][228]

Al Jazeera's decision not to screen the documentary was criticized by Swisher, who defended the investigation unit's use of undercover journalism, accused the organization of bowing to outside pressure, and took a sabbatical to express his displeasure.[229] In March, a bipartisan group of US lawmakers which included Democratic Congressman Josh Gottheimer, Republican Congressman Lee Zeldin, and Ted Cruz wrote a letter urging United States Attorney General Jeff Sessions to investigate whether Al Jazeera should register as a foreign agent under the Foreign Agents Registration Act. They also urged the Justice Department to investigate reports that the organization had infiltrated nonprofit organizations and accused Al Jazeera of broadcasting "anti-American, anti-Semitic, and anti-Israel" content.[230][231][232]

The Zionist Organization of America said on 10 April 2018 that Morton Klein, its president, lobbied the Qatari government not to screen the companion documentary series focusing on the American pro-Israel lobby.[223] Portions of the series were leaked in late August and early September by several outlets, including the Electronic Intifada.[233][234] The Electronic Intifada, French media outlet Orient XXI and Lebanon's Al Akhbar newspaper released the four episodes of The Lobby—USA in early November.[235][236][237]

See alsoEdit


  1. ^ a b Shawn Powers. "The Geopolitics of the News: The Case of the Al Jazeera Network". University of Southern California. Retrieved 6 May 2016. Cite journal requires |journal= (help)
  2. ^ a b c SPIEGEL ONLINE, Hamburg, Germany (15 February 2013). "Al Jazeera Criticized for Lack of Independence after Arab Spring". SPIEGEL ONLINE. Retrieved 6 May 2016.
  3. ^ CLIFFORD D. MAY; Scripps Howard News Service (9 January 2013). "The case against Al Jazeera America - Clifford D. May - Newsday". Newsday. Retrieved 6 May 2016.
  4. ^ "HARPER: Al-Jazeera due some criticism". The Washington Times. Retrieved 6 May 2016.
  5. ^ "Al Jazeera plans U.S. expansion amid criticism". USA TODAY. 3 January 2013. Retrieved 6 May 2016.
  6. ^ a b Sherry Ricchiardi (March–April 2011). "The Al Jazeera Effect". American Journalism Review. Archived from the original on 20 January 2012. Retrieved 28 July 2012.
  7. ^ Goldberg, Jeffrey (23 February 2011). "Sheikh Qaradawi Seeks Total War". The Atlantic. Retrieved 18 August 2013.
  8. ^ Stern, Yoav (2008-08-06). "Al-Jazeera Apologizes for 'Unethical' Coverage of Kuntar Release". Haaretz. Retrieved 2017-12-04.
  9. ^ a b Oren Kessler (January 2012). "The Two Faces of Al Jazeera". Middle East Forum. Retrieved 16 June 2015.
  10. ^ "Al Jazeera coming to America: Controversial network ready to hit U.S. TV markets". The Washington Times. Retrieved 16 June 2015.
  11. ^ "Fox hosts slam 'anti-Semitic, anti-American' al-Jazeera amid Egypt protests". 2 February 2011. Retrieved 28 July 2012.
  12. ^ Bell, Larry (8 Jan 2012). "Al Gore's Oil-Fueled Al-Jazeera Deal Follows A String Of Green Energy Fiascos". Forbes. Retrieved January 10, 2013.
  13. ^ Nox Solutions (14 February 2011). "The O'Reilly Factor - Monday, February 14, 2011". Bill O'Reilly. Retrieved 14 November 2011.
  14. ^ "Al Jazeera English deletes anti-Semitic tweet on Trump and the Paris climate agreement". 31 May 2017.
  15. ^ "Al Jazeera Tweets—Then Deletes—Anti-Semitic Climate Change Cartoon - Washington Free Beacon". 31 May 2017.
  16. ^ "Al Jazeera Sorry For 'Mistakenly' Tweeting Anti-Semitic Meme".
  17. ^ Amraoui, Ahmed El. "'Le Pen's party a living expression of anti-Semitism'".
  18. ^ "Al Jazeera suspends journalists for Holocaust denial video". BBC. 20 May 2019. Retrieved 22 August 2021.
  19. ^ Ajami, Fouad (18 November 2001). "What the Muslim World Is Watching". The New York Times.
  20. ^ a b "Israel to Impose Sanctions on Arab TV Station Al-Jazeera". Fox News Channel. 2015-03-25. Retrieved 2020-08-09.
  21. ^ "BBC NEWS – Middle East – Israel accuses Al-Jazeera of bias". BBC News. 12 March 2008. Retrieved 16 June 2015.
  22. ^ DPA (12 March 2008). "Israel to boycott Al-Jazeera TV, claiming incitement to terror". Haaretz. Retrieved 16 June 2015.
  23. ^ a b c Friedman, Matti (13 March 2008). "Israel imposes sanctions on Al-Jazeera". The Boston Globe.
  24. ^ "Israel boycotts Al-Jazeera". Archived from the original on 20 October 2014. Retrieved 16 June 2015.
  25. ^ "Israel to Boycott Al-Jazeera TV, Claiming Incitement to Terror". Retrieved 6 May 2016.
  26. ^ Israel boycotts Al-Jazeera Archived October 20, 2014, at the Wayback Machine
  27. ^ Yoav Stern (15 April 2008). "Following Israel boycott, Al-Jazeera agrees to discuss coverage of Mideast conflict". Haaretz. Retrieved 16 June 2015.
  28. ^ "Gov't. Sanctions on al-Jazeera in Israel – Inside Israel". CBN. 3 February 2009. Archived from the original on 23 August 2013. Retrieved 20 November 2012.
  29. ^ "Al-Jazeera closed in West Bank". BBC News. 15 July 2009. Retrieved 12 April 2012.
  30. ^ AP: Ban on Al-Jazeera operations in West Bank lifted
  31. ^ Estrin, Daniel (2011-08-16). "Israel arrests Al-Jazeera reporter". Retrieved 2020-08-09.
  32. ^ Kessler, Oren (16 August 2011). "IDF is holding Al Jazeera Kabul bureau chief in W. Bank". The Jerusalem Post. Retrieved 12 April 2012.
  33. ^ "Al Jazeera journalist held in Israeli prison". Al Jazeera. Retrieved 12 April 2012.
  34. ^ Al-Jazeera journalist detained by Israel (15 August 2011). "Al-Jazeera journalist detained by Israel". CPJ. Retrieved 12 April 2012.
  35. ^ "Al-Jazeera reporter released from Israeli prison". Yahoo News. 27 September 2011. Retrieved 16 June 2015.
  36. ^ Harriet Sherwood (27 September 2011). "Al-Jazeera journalist 'admits' Hamas links after detention in Israel". The Guardian. Retrieved 16 June 2015.
  37. ^ "Al-Jazeera Israel reporter admits to contacting Hamas agent". Haaretz. The Associated Press. 26 September 2011. Retrieved 16 June 2015.
  38. ^ "Al Jazeera journalist admits to being Hamas operative". The Jerusalem Post. Retrieved 16 June 2015.
  39. ^ "Samer Allawi, Al-Jazeera Reporter Held By Israel, To Be Released". The Huffington Post. 26 September 2011. Retrieved 16 June 2015.
  40. ^ Jazeera says Israeli court frees journalist Archived 26 February 2014 at the Wayback Machine
  41. ^ "Al-Jazeera says Israeli court frees journalist". Maan News Agency. Retrieved 16 June 2015.
  42. ^ Neuer, H. (22 February 2013). "UN researcher reports UN session on Israel that never happened. (Human Rights Council. UNHRC)". UN Watch.
  43. ^ a b c d Miles, Hugh (30 December 2013). "Why is Egypt's government targeting Al-Jazeera?". BBC News. ...Al-Jazeera's trump card is the staunch political and financial backing it continues to receive from its backers, the government of Qatar... Both of them could be described as Islamists, and both make clear they are above all else devout Muslims who seek guidance from early Islamic sources... the Al-Jazeera network remains the standard bearer for the Islamist position...
  44. ^ a b c Bakr, Amena (2 July 2014). "Defiant Al Jazeera faces conservative backlash after Arab Spring". Reuters. ...backlash by Arab governments that accuse it of supporting Islamists... Founded in 1996 as part of Qatari efforts to turn economic power into political influence... These days criticism of Al Jazeera comes as readily from ordinary people as from Arab governments...
  45. ^ a b c Maziad, Marwa (April 2021). "Qatar in Egypt: The politics of Al Jazeera". Journalism. 22 (4): 1067–1087. doi:10.1177/1464884918812221. ISSN 1464-8849. "Al Jazeera may have been founded with the idea of giving Qatar influence in the Arab world and beyond, it was through a form of slow Islamist takeover within Al Jazeera Network... This transformation led both of these Al Jazeera subsidiaries to damage Qatar’s political relations with its neighboring states of Saudi Arabia and Egypt...
  46. ^ "Al Jazeera turning into private media organisation. Gulf News.
  47. ^ "Al-Jazeera's political independence questioned amid Qatar intervention." The Guardian
  48. ^ Nishapuri, Abdul. 13 February 2011. "Deconstructing Al Jazeera and its paymasters." Let Us Build Pakistan.
  49. ^ "Al-Jazeera Gets Rap as Qatar Mouthpiece." Bloomberg
  50. ^ "Qatari-owned Al Jazeera America makes its debut." Reuters
  51. ^ Robert, Booth (6 December 2010). "WikiLeaks cables claim al-Jazeera changed coverage to suit Qatari foreign policy". Guardian. London. Archived from the original on 20 December 2010. Retrieved 21 December 2010.
  52. ^ "US embassy cables: Qatar using al-Jazeera as bargaining tool, claims US". The Guardian. 5 December 2010. Retrieved 6 May 2016.
  53. ^ "US embassy cables: Al-Jazeera 'proves useful tool for Qatari political masters'". The Guardian. 5 December 2010. Retrieved 6 May 2016.
  54. ^ "WikiLeaks: al-Jazeera 'used as bargaining tool by Qatar'". The Telegraph. 6 December 2010. Retrieved 6 May 2016.
  55. ^ "QATAR/US/WIKILEAKS - WikiLeaks: Qatar using Al-Jazeera as diplomatic tool in Mideast". Archived from the original on 2013-12-02. Retrieved 2016-07-19.
  56. ^ "Al Jazeera reporter resigns over "biased" Syria coverage". Al Akhbar English. Retrieved 6 May 2016.
  57. ^ "Al Jazeera reporter resigns over "biased" Syria coverage". Al Akhbar English. 2012-03-08. Retrieved 2014-08-13.
  58. ^ "Suliman: ′Al Jazeera plays the piper, but Qatar calls the tune′". Deutsche Welle. 24 December 2012. Retrieved 6 May 2016.
  59. ^ Frankfurter Allgemeine Zeitung GmbH (11 December 2012). "Ein Abschied von Al Dschazira: Vergiss, was du gesehen hast!". FAZ.NET. Retrieved 6 May 2016.
  60. ^ a b Walid Phared (2014). The Lost Spring: U.S. Policy in the Mideast and Catastrophes to Avoid. Palgrave MacMillan. p. 79. ISBN 978-1-137-27903-3.
  61. ^ Mohamed Hassan Shaban (10 July 2013). "22 resign from Al-Jazeera Egypt in protest over bias". Asharq Al-Awsat. Archived from the original on 12 July 2013. Retrieved 11 July 2013.
  62. ^ Jessica Chasmar (9 July 2013). "'We aired lies': Al-Jazeera staff quit over biased Egypt coverage". The Washington Times. Retrieved 11 July 2013.
  63. ^ Robert F. Worth (10 July 2013). "Egypt Is Arena for Influence of Arab Rivals". The New York Times. Retrieved 11 July 2013.
  64. ^ "Al-Jazeera Staffers Quit Over Alleged Bias In Egypt Coverage". 10 July 2013. Retrieved 6 May 2016.
  65. ^ "Mass resignations at Al Jazeera over "biased" Egypt coverage". Retrieved 6 May 2016.
  66. ^ Paul Farhi (8 July 2013). "Mideast journalists allege bias in al-Jazeera's reports on Morsi, Muslim Brotherhood". Washington Post. Archived from the original on 4 October 2013. Retrieved 6 May 2016.
  67. ^ "Qatar Crisis News". Qatar Crisis News. 21 September 2017. Archived from the original on 21 September 2017. Retrieved 21 September 2017.
  68. ^ Volpicelli, Gian (20 November 2018). "Facebook's PR attack dog also targeted Apple and Qatar". Wired. Archived from the original on 22 November 2018. Retrieved 23 October 2020.
  69. ^ "". Aljazeera. Retrieved 12 April 2012.
  70. ^ "Foul play: how al-Jazeera's live World Cup football coverage got in a jam" The Guardian, 29 September 2010
  71. ^ Martin, Ali (2018-05-26). "Details of plan to fix Sri Lanka-England Test revealed by al-Jazeera". the Guardian. Retrieved 2018-05-29.
  72. ^ "Exclusive: Cricket match-fixers caught in the act in Sri Lanka". Retrieved 2018-05-29.
  73. ^ Books of our Time: Al-Jazeera at Google Video; TV programme feat. Lawrence Velvel, Dean of the Mass. School of Law, interviewing author Hugh Miles who reveals a lot about the channel (a, c: 48:30, b: 55:00) "Archived copy". Archived from the original on 15 January 2008. Retrieved 2006-11-25.CS1 maint: archived copy as title (link) CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  74. ^ El-Nawawy and Iskandar. Al-Jazeera: How the free Arab News Network Scooped the World and Changed the Middle East. Westview. cf.Further reading
  75. ^ Nicolas Eliades. "The Rise of Al Jazeera" (PDF). Peace & Conflict Monitor. Archived from the original (PDF) on 3 October 2006.
  76. ^ RSF strongly condemns ban on al-Jazeera Archived 28 November 2006 at the Wayback Machine
  77. ^
  78. ^ a b c "Al Jazeera Report". Bangladesh Ministry of Foreign Affairs. 2021.
  79. ^
  80. ^
  81. ^
  82. ^
  83. ^
  84. ^ "Bahrain bans Al Jazeera TV". BBC News. 10 May 2002. Retrieved 12 April 2012.
  85. ^ "Bahrain blocks Al Jazeera team". Al Jazeera. 19 May 2010. Retrieved 31 December 2011.
  86. ^ Ahmed Al Samany (2 November 2011). "حقوقي بحريني: "استقبال "العسكري" للملك رسال سيئة.. والجزيرة تجاهلت أحداث البحرين"". Tahrir newspaper. Archived from the original on 5 September 2015. Retrieved 27 December 2011.
  87. ^ "The Countries Closing Ranks on Al Jazeera". The Atlantic. 8 August 2017.
  88. ^
  89. ^ Ismail Elmokadem (12 May 2009). "Egypt's wild pig chase". Egypt Independent. Egypt. Retrieved 8 May 2015.
  90. ^ "". Retrieved 12 April 2012.
  91. ^ "Lebanon's news portal -". Retrieved 6 May 2016.
  92. ^ Shadid, Anthony; Kirkpatrick, David D. (30 January 2011). "Opposition Rallies to ElBaradei as Military Reinforces in Cairo". The New York Times. Archived from the original on 31 January 2011. Retrieved 31 January 2011.
  93. ^ El Deeb, Sarah; Al-Shalchi, Hadeel (1 February 2011). "Egypt Crowds Unmoved by Mubarak's Vow Not To Run". Associated Press (via ABC News). Retrieved 1 February 2011.
  94. ^ "Egypt Pulls Plug on Al Jazeera over Brotherhood Bias". Retrieved 6 May 2016.
  95. ^ "Egypt crisis: Al-Jazeera journalists arrested in Cairo". BBC News. 30 December 2013.
  96. ^ "Egypt's president says will not interfere in judicial rulings". Reuters. Retrieved 13 May 2015.
  97. ^ "Who are the al-Jazeera journalists tried in Egypt?". BBC. 13 February 2015. Retrieved 13 May 2015.
  98. ^ Patrick Kingsley (13 February 2015). "Al-Jazeera journalists leave Egyptian prison on bail". The Guardian. Cairo. Retrieved 13 May 2015.
  99. ^ "Journalist Fahmy to sue Al-Jazeera for Egypt 'negligence'". Cairo: BBC. 11 May 2015. Retrieved 13 May 2015.
  100. ^ Stephen Kalin; Yara Bayoumy; Michael Georgy & Larry King (11 May 2015). "Al Jazeera journalist sues employer for negligence - lawyer". Cairo: Reuters. Retrieved 13 May 2015.
  101. ^ "Egypt blocks 21 websites, including Al Jazeera: state news agency". Reuters. 24 May 2017. Retrieved 25 May 2017.
  102. ^ "Egyptian press criticizes Al Jazeera's coverage of demonstrations in Doha - Al-Monitor: The Pulse of the Middle East".
  103. ^ Sirohi, Seema (21 August 2012). "Shocker: Al Jazeera's ignorant anti-India narrative". First Post. Archived from the original on 21 August 2012.
  104. ^ "CPJ News Alert – Missing journalist's wife demands more information". 3 April 2003. Retrieved 12 April 2012.
  105. ^ "Rumsfeld blames Al Jazeera over Iraq". Aljazeera. Retrieved 12 April 2012.
  106. ^ "Leader: Was George Bush serious about attack on al-Jazeera? - The Guardian - Guardian Unlimited". Archived from the original on 1 January 2008. Retrieved 6 May 2016.
  107. ^ By Brent Bozell at 12:30 ET during the Fox Online program (YouTube video) Archived November 25, 2015, at the Wayback Machine
  108. ^ "Militia dig in as fighting rages in the holy city." The Sydney Morning Herald. 9 August 2004.
  109. ^ Rawya Rageh (8 August 2004). "Iraqi government shuts Al-Jazeera station". Associated Press. Archived from the original on 23 December 2008. Retrieved 8 May 2015.
  110. ^ Iraq extends al-Jazeera ban and raids offices by Luke Harding; The Guardian; published Monday 6 September 2004
  111. ^ Al-Jazeera Under Fire: IFJ Condemns Iraqi Ban and Canada’s "Bizarre" Restrictions Archived 2015-05-18 at the Wayback Machine International Federation of Journalists; published 6 September 2004
  112. ^ "Iraq bans al-Jazeera and nine other TV channels over 'sectarian bias'". the Guardian. Retrieved 6 May 2016.
  113. ^ "Iraq Sunni unrest prompts TV channel licence suspension". BBC News. Retrieved 6 May 2016.
  114. ^ "Iraq Suspends Al Jazeera, Others, Accusing Them Of Inciting Violence". The Huffington Post. Retrieved 6 May 2016.
  115. ^ "MEMRI: Al-Jazeera TV Throws a Birthday Party for Released Lebanese Terrorist Samir Al-Quntar". MEMRITV - The Middle East Media Research Institute. Retrieved 6 May 2016.
  116. ^ "Clip Transcript". Retrieved 6 May 2016.
  117. ^ "Honoring Samir Kuntar Al-Jazeera threw terrorist Samir Kuntar a party upon his release last week".
  118. ^ DPA (2008-03-12). "Israel to boycott Al-Jazeera TV, claiming incitement to terror Israel News". Haaretz. Retrieved 2014-08-13.
  119. ^ "Israel to sanction Al-Jazeera after it holds a party to honor released child-killer". Archived from the original on 2013-12-04.
  120. ^ "VIDEO Al-Jazeera Admits to 'Unethical' Behavior Over Kuntar Party". Retrieved 6 May 2016.
  121. ^ "Al-Jazeera apologizes to Israel for celebrating murderer of Israeli children".
  122. ^ a b Perspectives on war. By Hickey, Neil, Columbia Journalism Review, 1 March 2002
  123. ^ "Following Israel boycott, Al-Jazeera agrees to discuss coverage of Mideast conflict". 18 April 2008. Retrieved 28 May 2014.
  124. ^ "ARTICLE RETRACTED". 25 February 2015. Retrieved 27 February 2015.
  125. ^ "Al Jazeera's absurd headline". Israel National News. Retrieved 16 July 2017.
  126. ^ "Secretary of Legal Affairs and Human Rights at General People's Congress Meets Delegation of Mediterranean Human Rights Lawyers Association". Retrieved 2014-08-13.
  127. ^ "The Institute for Gulf Affairs | The Institute for Gulf Affairs". Retrieved 2014-08-13.
  128. ^ Baker, Aryn (24 May 2011). "A Champion of the Arab Spring, Why is al-Jazeera Shortchanging Bahrain?". Time.
  129. ^ "Asia Times Online :: Middle East News, Iraq, Iran current affairs". 2011-04-02. Archived from the original on 2011-04-01. Retrieved 2014-08-13.CS1 maint: unfit URL (link)
  130. ^ Cockburn, Patrick (24 June 2011). "Amnesty questions claim that Gaddafi ordered rape as weapon of war". The Independent.
  131. ^ "Ismail Sabri wants an apology from Al Jazeera for 'false reporting'". The Star. 2020-07-06. Archived from the original on 2020-07-06. Retrieved 2020-07-06.
  132. ^ "Immigration Dept seeking Bangladesh national who appeared in Al Jazeera's documentary". The Malay Mail. 2020-07-07. Archived from the original on 8 July 2020. Retrieved 2020-07-07.
  133. ^ "Malaysia opens probe into Al Jazeera report on migrant arrests". Jakarta Post. Reuters. 7 July 2020. Archived from the original on 8 July 2020. Retrieved 8 July 2020.
  134. ^ Timboung, Jo (7 July 2020). "Bukit Aman to call up Al Jazeera reporter, anyone linked to lockdown documentary". The Star. Archived from the original on 8 July 2020. Retrieved 8 July 2020.
  135. ^ "Civil society organisations stand in solidarity with Al Jazeera, media freedom". The Sun Daily. 8 July 2020. Archived from the original on 8 July 2020. Retrieved 8 July 2020.
  136. ^ Prakash, G.; Jayamanogaran, Jaya (4 August 2020). "Police, MCMC raid Al Jazeera's KL office, seize several devices in probe over a controversial documentary on migrants". The Malay Mail. Archived from the original on 4 August 2020. Retrieved 4 August 2020.
  137. ^ "Al Jazeera says Malaysian office raided over documentary". The Jakarta Post. Agence France-Presse. 4 August 2020. Archived from the original on 4 August 2020. Retrieved 4 August 2020.
  138. ^ "Qatar to 'prosecute perpetrators' of QNA hacking". 2017-05-25. Retrieved 2017-05-25.
  139. ^ "Websites of Al Jazeera, Qatari newspapers blocked in Saudi Arabia and UAE". 2017-05-25. Retrieved 2017-05-25.
  140. ^ "Somali Press Review". Archived from the original on 28 June 2009. Retrieved 6 May 2016.
  141. ^ Al-Jazeera Arrest CNN; published 5 September 2003
  142. ^ Roman, Mar. 11 September 2003. "Spanish judge orders Al-Jazeera reporter to jail." Associated Press.
  143. ^ Aljazeera reporter placed in detention[permanent dead link] Al Jazeera; published Wednesday, 19 January 2005
  144. ^ Special Reports – Taysir Alluni Al Jazeera
  145. ^ "A fight for justice". Retrieved 6 May 2016.
  146. ^ Al Jazeera journalist re-arrested 10 days before trial verdict
  147. ^ "Freed Al Jazeera journalist back to Doha". Al Jazeera English. 12 March 2012. Retrieved 11 March 2012.
  148. ^ "Sudan recalls ambassador to Qatar for 'consultations'". Arab News. 1 June 2019.
  149. ^ "Al-Jazeera Gets Rap as Qatar Mouthpiece". Bloomberg.
  150. ^ "Syria's Electronic Warriors Hit Al Jazeera". Al Akhbar English. 2012-02-24. Archived from the original on 2012-08-29. Retrieved 2014-08-13.
  151. ^ An exclusive interview with a news editor of Al-Jazeera Channel at Axis of Logic
  152. ^ "RETRACTED – Tunisia has a problem with internalised Islamophobia". Al Jazeera.
  153. ^ "Al Jazeera retracts op-ed claiming Tunisia closed mosques over Islamophobia, not Coronavirus". iMediaEthics. 9 April 2020.
  154. ^ Gulf News (1 December 2015). "Al Jazeera twisted 'UAE Foreign Minister's statement on Russian plane".
  155. ^ "Application of the International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination (Qatar v. United Arab Emirates)" (PDF). International Court of Justice. 28 June 2018. p. 11.
  156. ^ "Request for the Indication of Provisional Measures of Protection (Qatar v. United Arab Emirates)" (PDF). International Court of Justice. 11 June 2018. p. 14.
  157. ^ "International Court of Justice Order". International Court of Justice. 28 July 2018. p. 27.[permanent dead link]
  158. ^ Ahmed, Akbar Shahid (3 June 2017). "Someone Is Using These Leaked Emails To Embarrass Washington's Most Powerful Ambassador". HuffPost. Archived from the original on 3 June 2017. Retrieved 5 June 2017.
  159. ^ "Analysis: UAE envoy's hacked emails and Qatar's escalating Gulf rift". Al Arabiya. 4 June 2017. Archived from the original on 31 July 2017. Retrieved 5 June 2017.
  160. ^ a b "Qatar 1996 coup plot: New details reveal Saudi-UAE backing". Al Jazeera. 17 December 2018.
  161. ^ Arabic CNN (17 December 2018). "قرقاش يكذّب "مرتزقا" فرنسيا ربط الإمارات بمحاولة انقلاب 1996 بقطر".
  162. ^ The National (3 April 2019). "Fake news will not erode the UAE's principles of tolerance". insinuating that the sculpture was against the teachings of Islam
  163. ^ "الإمارات.. بوذا في طريق الشيخ زايد". Al Jazeera. 2 April 2019.
  164. ^ a b c Al-Jazeera: News channel in the news BBC News; published Saturday, 29 March 2003
  165. ^ Dysch, Marcus (9 October 2017). "Ofcom rejects complaints against Al Jazeera over undercover documentary on 'the Israel lobby'". The Jewish Chronicle. Retrieved 11 April 2018.
  166. ^ Ruddick, Graham (9 October 2017). "Ofcom clears al-Jazeera of antisemitism in exposé of Israeli official". The Guardian. Retrieved 11 April 2018.
  167. ^ Chavez, Aida; Grim, Ryan (10 October 2017). "An Al Jazeera reporter went undercover with the pro-Israel lobby in Washington". The Intercept. Retrieved 11 April 2018.
  168. ^ The Christian Science Monitor (25 March 2003). "World and America watching different wars". The Christian Science Monitor. Retrieved 6 May 2016.
  169. ^ Colin Powell, news conference with Sheik Hamad bin Khalifa Thani, 3 October 2901, Washington, D.C.
  170. ^ FAIR (December 2001). "Patriotism & Censorship:"Reining in" journalism".
  171. ^ Vedantam, Shankar (31 January 2005). "Qatar Advances Plans To Privatize Al-Jazeera". Washington Post. Retrieved 23 April 2010.
  172. ^ "Al Jazeera Kabul offices hit in U.S. raid". BBC News. 13 November 2001. Retrieved 12 April 2012.
  173. ^ a b Purnick, Joyce (27 March 2003). "Metro Matters; Censorship Is Patriotism To Big Board". The New York Times. Retrieved 25 January 2010.
  174. ^ "Al Jazeera banned from NYSE floor". Arab Press Freedom Watch. Archived from the original on 24 November 2005.
  175. ^ Bhatnagar, Parija (25 March 2003). "Al Jazeera ousted from NYSE". CNN.
  176. ^ "Al Jazeera banned from two Wall Street exchanges". 26 March 2003. Retrieved 12 April 2012.
  177. ^ "Al Jazeera Timeline". Journalism. 22 August 2006. Retrieved 20 November 2012.
  178. ^ "CRS Report for Congress" (PDF). United States Department of State. p. 7. Archived (PDF) from the original on 9 January 2010. Retrieved 25 January 2010.
  179. ^ "Al Jazeera Denied Akamai Services". Massachusetts Institute of Technology. Archived from the original on 7 November 2013. Retrieved 25 January 2010.
  180. ^ Kauffman, Casey (13 October 2008). "Misconceptions of Obama fuel Republican campaign – 13 Oct 08". Al Jazeera.
  181. ^ a b Tony Burman (24 October 2008). "Letter to The Washington Post".
  182. ^ a b King, Colbert I. (18 October 2008). "A Rage No One Should Be Stoking". Washington Post.
  183. ^ Jim Rutenberg (3 April 2003). "A NATION AT WAR: MIDEAST NEWS; Arab TV Curtails Coverage After Move by Iraq". The New York Times. Retrieved 28 January 2012.
  184. ^ "Al Jazeera proves pro-American". Voice of Russia. 14 September 2011. Archived from the original on 31 January 2012. Retrieved 28 January 2012.
  185. ^ Maggie Michael (20 September 2011). "Wadah Khanfar, Al Jazeera Chief, Resigns". Huffington Post. Retrieved 28 January 2012.
  186. ^
  187. ^ "Al-Jazeera Pulls Article Casting Doubt on Beheadings". NDTV. Agence France-Presse (AFP).
  188. ^ Matthew Luke versus Al Jazeera America and Osman Mahmud (PDF) (Report). NYSCEF Doc. No. 2. Retrieved 10 May 2015.
  189. ^ Brian Flood (April 28, 2015). "Fired Al Jazeera America Employee Seeks $15 Million in Lawsuit". TVNewser. Retrieved 8 May 2015.
  190. ^ Brian Flood (April 29, 2015). "Former Al Jazeera America employee claims he was fired after complaining about sexism, anti-Semitism". New York Daily News. Retrieved 8 May 2015.
  191. ^ Kludt, Tom (30 April 2015). "Al Jazeera America exec tells staff that he will fight lawsuit". CNN Money. Retrieved 1 May 2015.
  192. ^ Steinberg, Brian (4 May 2015). "Marcy McGinnis, Senior Al Jazeera America Executive, Leaves Network". Retrieved 8 May 2015.
  193. ^ "Al Jazeera America appoints new CEO". Politico. Retrieved 6 May 2016.
  194. ^ Bond, Shannon (8 May 2015). "Al Jazeera America: Qatar's ambitions struggle on US screens". Financial Times. Retrieved 8 May 2015.
  195. ^ "Al Jazeera America to Shut Down by April". The New York Times. 14 January 2016. Retrieved 6 May 2016.
  196. ^ "Al Jazeera 'hit by missile'". BBC News. 8 April 2003. Retrieved 12 April 2012.
  197. ^ "U.S. Bombing Raid Kills Three Journalists in Baghdad". Fox News. 8 April 2003. Archived from the original on 10 April 2012. Retrieved 12 April 2012.
  198. ^ The war on Al Jazeera Comment by Dima Tareq Tahboub, the widow of Tareq Ayyoub, The Guardian, 4 October 2003
  199. ^ Under Pressure, Qatar May Sell Jazeera Station, The New York Times, 30 January 2005
  200. ^ "U.K. charges official over memo leak". NBC News. 22 November 2005. Retrieved 11 January 2017.
  201. ^ Oren Kessler [@OrenKessler] (18 February 2017). "AJ's terror apologetics, usually just in Arabic, apparent here: 1) Not "accused" but convicted 2) WTH is this "killed him slowly" nonsense" (Tweet) – via Twitter.
  202. ^ Al Jazeera News [@AJENews] (19 February 2017). "As Egyptian accused of plotting 1993 World Trade Center bombing dies his son tells Al Jazeera US 'killed him slowly'" (Tweet) – via Twitter.
  203. ^ AbuKhalil, As'ad (February 20, 2017). "Tributes for 'Umar 'Abdul-Raman by Gulf regimes". The Angry Arab News Service/وكالة أنباء العربي الغاضب.
  204. ^ "Reporters sans frontières - United States". Archived from the original on 5 March 2009. Retrieved 6 May 2016.
  205. ^ "Reporters sans frontières - Annual Worldwide Press Freedom Index - 2006". Archived from the original on 6 March 2009. Retrieved 6 May 2016.
  206. ^ "Reporters sans frontières -". Archived from the original on March 9, 2008. Retrieved 6 May 2016.
  207. ^ More news is good news at New Age BD
  208. ^ Fouche, Gwladys (17 July 2009). "Al-Jazeera journalist imprisoned in Guantánamo Bay to sue George Bush". The Guardian. Retrieved 16 September 2020.
  209. ^ "BBC NEWS - Americas - Freed Guantanamo prisoner is home". Retrieved 6 May 2016.
  210. ^ "The dark side: The secret world of sports doping". Al Jazeera English. Retrieved 2015-12-29.
  211. ^ "Documentary links Peyton Manning, other pro athletes to use of PEDs". 2013-05-01. Retrieved 2015-12-29.
  212. ^ "Al Jazeera reporter stresses that no allegation is being made against Peyton Manning | ProFootballTalk". Pro Football Talk. Retrieved 2016-02-08.
  213. ^ "Explosive Documentary Links Peyton Manning, Major Athletes To Doping Ring". The Huffington Post. Retrieved 6 May 2016.
  214. ^ "Transcript: Peyton Manning interviews with ESPN's Lisa Salters". Archived from the original on 2015-12-29. Retrieved 2015-12-29.
  215. ^ Sports. "Charlie Sly recants statements about Peyton Manning". Business Insider. Retrieved 2015-12-29.
  216. ^ Cleary, Tom. "Charlie Sly: 5 Fast Facts You Need to Know". Retrieved 2015-12-29.
  217. ^ "Documentary links Peyton Manning, other pro athletes to use of PEDs". WABC-TV. 2013-05-01. Retrieved 2015-12-29.
  218. ^ "Report: Peyton Manning turns to Ari Fleischer in wake of HGH doc". Retrieved 6 May 2016.
  219. ^ "Brennan: What's latest on NFL investigation into Peyton Manning HGH allegations?".
  220. ^ "Ryan Zimmerman, Ryan Howard suing Al Jazeera after steroid story". Yahoo Sports. Archived from the original on 11 October 2016.
  221. ^ Michael McCann (31 January 2021). "Ryan Zimmerman and Ryan Howard Implicated in Al Jazeera Court Filing". Sportico. Retrieved 4 July 2021 – via Yahoo Sports.
  222. ^ Rosen, Armin (20 January 2017). "Pro-Israel Hoaxer Hits DC". Tablet. Retrieved 11 April 2018.
  223. ^ a b "ZOA says it stopped 'anti-Semitic' Al Jazeera docuseries on US Jewish lobby". The Times of Israel. 10 April 2018. Retrieved 11 April 2018.
  224. ^ Eisenbud, Daniel K. (10 October 2017). "Undercover Reporter in US Pro-Israel Groups". The Jerusalem Post. Retrieved 11 April 2018.
  225. ^ Tibon, Amir (11 October 2017). "Al Jazeera Admits to Planting Undercover Reporter in U.S. pro-Israel Organizations". Haaretz. Retrieved 11 April 2018.
  226. ^ "Al Jazeera planted undercover reporter in US pro-Israel groups". The Times of Israel. Jewish Telegraphic Agency. 10 October 2017. Retrieved 11 April 2018.
  227. ^ Tibon, Amir (8 February 2018). "Qatar Promised U.S. Jewish Leaders: Al Jazeera Documentary on D.C. 'Israel Lobby' Won't Air". Haaretz. Retrieved 11 April 2018.
  228. ^ Surkes, Sue (8 February 2018). "American pro-Israel lobby girds for Al Jazeera exposé". The Times of Israel. Retrieved 11 April 2018.
  229. ^ Swisher, Clayton (8 March 2018). "We Made A Documentary Exposing The 'Israel Lobby.' Why Hasn't It Run?". The Forward. Retrieved 11 April 2018.
  230. ^ Allison, Bill (7 March 2018). "Lawmakers Push for U.S. Review of Al Jazeera as Foreign Agent". Bloomberg News. Archived from the original on 7 April 2018. Retrieved 11 April 2018. The lawmakers also are asking the Justice Department to investigate reports that Al Jazeera infiltrated nonprofit organizations. Their letter calls its broadcasts 'anti-American, anti-Semitic, and anti-Israel' and urges regulators to scrutinize the network to determine whether it violates U.S. law.
  231. ^ Harb, Ali (9 March 2018). "Al Jazeera journalist calls out network over 'delays' in airing Israel lobby documentary". Middle East Eye. Retrieved 11 April 2018.
  232. ^ Wilner, Michael (6 March 2018). "Congressmen ask Justice Department to weigh Al Jazeera as foreign agent". The Jerusalem Post. Retrieved 11 April 2018.
  233. ^ Frantzman, Seth (3 September 2018). "Qatar, the 'Israel lobby,' and the secret list of 250 with influence". The Jerusalem Post. Retrieved 13 November 2018.
  234. ^ "Al Jazeera documentary shows pro-Israeli lobby groups organising 'fake protests'". Middle East Monitor. 30 August 2018. Retrieved 13 November 2018.
  235. ^ "Watch the film the Israel lobby didn't want you to see". The Electronic Intifada. 2 November 2018. Retrieved 13 November 2018.
  236. ^ "Watch final episodes of Al Jazeera film on US Israel lobby". The Electronic Intifada. 6 November 2018. Retrieved 13 November 2018.
  237. ^ "Un documentaire interdit sur le lobby pro-israélien aux États-Unis". Orient XXI. 2 November 2018. Retrieved 13 November 2018.