The Advertiser (Adelaide)

(Redirected from Adelaide Advertiser)

The Advertiser is a daily tabloid format newspaper based in the city of Adelaide, South Australia. First published as a broadsheet named The South Australian Advertiser on 12 July 1858,[1] it is currently a tabloid printed from Monday to Saturday. The Advertiser came under the ownership of Keith Murdoch in the 1950s, and the full ownership of Rupert Murdoch in 1987. It is a publication of Advertiser Newspapers Pty Ltd (ADV), a subsidiary of News Corp Australia, itself a subsidiary of News Corp. Through much of the 20th century, The Advertiser was Adelaide's morning broadsheet, The News the afternoon tabloid, with The Sunday Mail covering weekend sport, and Messenger Newspapers community news. The head office was relocated from a former premises in King William Street, to a new News Corp office complex, known as Keith Murdoch House at 31 Waymouth Street.

The Advertiser
The Duke and Duchess of Cambridge on front page of The Advertiser on 23 July 2013
TypeDaily newspaper
(since November 1997)
Owner(s)Advertiser Newspapers (News Corp Australia)
Founder(s)Rev John Henry Barrow
EditorGemma Jones
Founded1858; 166 years ago (1858) (as The South Australian Advertiser)
Headquarters31 Waymouth Street,
Adelaide, SA, Australia


The office of The Advertiser in Waymouth Street, Adelaide

The South Australian Advertiser


An early major daily colonial newspaper, The Adelaide Times, ceased publication on 9 May 1858. Shortly afterwards, Reverend John Henry Barrow, a former editor of the South Australian Register founded the morning newspaper The South Australian Advertiser and a companion weekly The South Australian Weekly Chronicle. The original owners were Barrow and Charles Henry Goode, and the first issues were published on 12 July 1858 and 17 July 1858 respectively.[1][2][3] It initially consisted of four pages, each of seven columns, and cost 4 pence.[4]

In 1863 the company started an afternoon newspaper The Express as a competitor to The Telegraph, an afternoon/evening daily paper independent of both The Advertiser and the South Australian Register.[5] The company was then re-formed, effective 9 September 1864, with additional shareholders Philip Henry Burden, John Baker, Captain Scott, James Counsell, Thomas Graves and others.[6] Burden, secretary of the company, died in 1864, and Barrow, whose wife had died in 1856, married his widow in 1865, thus owning together a quarter of the company. In December 1866, the syndicate bought the now defunct The Telegraph (by this time renamed The Daily Telegraph with a morning edition and a weekend Weekly Mail) at auction, and incorporated it with The Express to form The Express and Telegraph.[5]

In 1871, when the shareholders were Barrow, Goode, Robert Stuckey, Thomas Graves, William Parkin, Thomas King, James Counsell, and George Williams Chinner, the partnership was dissolved and the business was carried on by Barrow and King.[7] J. H. Barrow died on 22 August 1874, and Thomas King ran the papers for himself and Mrs. Barrow for about five years.[5] In 1879 a new firm was created, consisting of Thomas King, Fred Burden (son of P. H. Burden and adopted son of J. H. Barrow), and John Langdon Bonython. In July 1884, Thomas King dropped out, and the firm of Burden & Bonython was formed to run the paper.[5]

The Advertiser

The Advertiser Building on King William Street, Adelaide, 1936

On 1 April 1889, the main publication was re-branded with an abbreviated title, The Advertiser.[1] In December 1891, Burden retired, and sold his share of the company to Bonython,[8] who, from 1894 to 1929, became the sole proprietor of The Advertiser. As well as being a talented newspaper editor, he also supported the movement towards the Federation of Australia. Later, in 1923, after a run of 60 years, The Express was stopped just as its renamed rival, The News, was starting. On 12 January 1929, The Mail announced that Bonython had sold The Advertiser for £1,250,000 to a group of Melbourne financiers[9] The Herald and Weekly Times, an external media company, now had the controlling stake, but Bonython still retained a 48.7% interest. Bonython then retired from his newspapers in 1929, after 65 years' service,[10] and his son, John Lavington Bonython, became editor.[11] In February 1931, in the wake of the Great Depression, The Advertiser took over and shut down its ailing competitors, The Register (published 1836-1931), The Chronicle (Register's Saturday sister publication), and The Observer (published 1843-1931), briefly renaming itself for seven months as The Advertiser and Register.[12]

News Corp Australia


On the death of Keith Murdoch in 1952, ownership of The News and The Mail passed to his son Rupert Murdoch via News Limited. Following the handover, and in response to suggestions of external influences from Victoria made by competing newspaper The Mail, the Chairman of The Advertiser's board published its policy in The Advertiser as follows:

"It is the same today as when the late Sir Langdon Bonython was in sole control. It is based upon a profound pride and belief in South Australia, and the system of private enterprise which has made this State what it is."[13]

On 24 October 1953 the company launched the Sunday Advertiser in direct competition to News Limited's The Mail,[14] but failed to outreach its rival,[15] though no doubt affecting its profitability. It ceased publication five years or so later, after which the by then renamed Sunday Mail advertised itself as a joint publication of Advertiser Newspapers and News Ltd., and incorporated many of the Sunday Advertiser regular features. It had also introduced colour graphics on the comics page (rather primitive by today's standards), but this was dropped shortly after joint publication commenced.[citation needed]

In addition, The Messenger, published since 1951 was partially purchased in 1962, and fully owned by 1983. When Murdoch acquired The Herald and Weekly Times in 1987, he also acquired the remaining 48.7% share of The Advertiser.[16] He sold The News in 1987, and it was closed in 1992. Murdoch then changed the format of The Advertiser from a broadsheet to a tabloid in November 1997, and the masthead and content font and layout was modernised in September 2009.[17]



The Advertiser is available for purchase throughout South Australia and some towns and regions in New South Wales, Victoria and the Northern Territory located near or adjacent to the South Australia state border such as Broken Hill, Mildura, Nhill and Alice Springs. According to The Advertiser's website, the newspaper is read by over 580,000 people each weekday, and by more than 740,000 people each Saturday.[citation needed] Circulation figures reported in May 2016 by Roy Morgan Research showed a continuing decline in readership, of 324,000 on weekdays, and 371,000 on Saturdays.[18]

The Advertiser's website,, was rated by third-party web analytics providers Alexa and SimilarWeb as, respectively, the 268th and 313rd most visited website in Australia, as of August 2015.[19][20] SimilarWeb rates the site as the 29th most visited news website in Australia, attracting almost 1.8 million visitors per month.[20][21] In 2015, along with other News Corp websites, The Advertiser's website adopted a paywall with non-subscribers being locked out of "premium" content.[22]

Notable personnel


Personnel at The Advertiser include:



The National Library of Australia has digitised, by OCR, photographically archived copies of the following newspapers, accessible through Trove:

See also



  1. ^ a b c The South Australian Advertiser, published 1858–1889 Archived 7 December 2017 at the Wayback Machine, National Library of Australia, digital newspaper library.
  2. ^ C. M. Sinclair, 'Barrow, John Henry (1817–1874) Archived 2 March 2008 at the Wayback Machine', Australian Dictionary of Biography, Volume 3, Melbourne University Press, 1969, pp 104–105.
  3. ^ "NLA – Australian Newspaper Plan – Australia's most significant 'at risk' newspapers". National Library of Australia. Archived from the original on 18 August 2008. Retrieved 24 August 2008.
  4. ^ "About | The Advertiser". Archived from the original on 10 February 2018. Retrieved 15 February 2018.
  5. ^ a b c d A. T. Saunders (19 July 1921). "A Newspaper's History". The Advertiser. South Australia. p. 10. Archived from the original on 12 March 2020. Retrieved 31 May 2016 – via National Library of Australia.
  6. ^ "Interesting People". The Mail. Adelaide. 1 June 1912. p. 2 Section: Second section. Retrieved 4 April 2013 – via National Library of Australia.
  7. ^ "Dissolution of Partnership: Special Notice". The South Australian Advertiser. Adelaide. 2 December 1871. p. 2. Retrieved 4 April 2013 – via National Library of Australia.
  8. ^ W. B. Pitcher, Bonython, Sir John Langdon (1848–1939) Archived 1 October 2008 at the Wayback Machine, Australian Dictionary of Biography, Volume 7, Melbourne University Press, 1979, pp 339–341
  9. ^ "Sir Langdon Bonython Sells 'The Advertiser' for More Than £1,000,000". The Mail. Trove ( 12 January 1929. p. 1. Retrieved 17 June 2012.
  10. ^ Serle, Percival (1949). "Bonython, John Langdon". Dictionary of Australian Biography. Sydney: Angus & Robertson. Retrieved 19 November 2008.
  11. ^ W. B. Pitcher, Bonython, Sir John Lavington (1875–1960) Archived 1 October 2008 at the Wayback Machine, Australian Dictionary of Biography, Volume 7, Melbourne University Press, 1979, pp 341–342.
  12. ^ "South Australia Online Historical Newspapers – Online Historical Newspapers". Archived from the original on 21 July 2016. Retrieved 15 February 2018.
  13. ^ "The Newspapers of South Australia" The Advertiser (24 November 1953). Retrieved 2 January 2014.
  14. ^ Rod Kirkpatrick. "Press Timeline". Australian Newspaper History Group. Archived from the original on 23 October 2007. Retrieved 1 June 2016.
  15. ^ "Company Meeting". The Advertiser (Adelaide). Vol. 97, no. 29, 942. South Australia. 1 October 1954. p. 8. Retrieved 1 June 2016 – via National Library of Australia.
  16. ^ "News Corp moves to 'tie up a few loose ends'" The Canberra Times (2 September 1987). Retrieved 2014-01-02.
  17. ^ Evans, Matt. "Page, masthead re-design revitalises a newspaper brand". INMA. Archived from the original on 16 February 2018. Retrieved 16 February 2018.
  18. ^ Messenger newspapers to reduce home deliveries Archived 25 September 2017 at the Wayback Machine InDaily, 6 May 2016. Retrieved 25 September 2017.
  19. ^ " Site Overview". Alexa. Archived from the original on 5 March 2016. Retrieved 2 August 2015.
  20. ^ a b " Analytics". SimilarWeb. Archived from the original on 24 September 2015. Retrieved 2 August 2015.
  21. ^ "Top 50 sites in Australia for News And Media". SimilarWeb. Archived from the original on 25 August 2015. Retrieved 2 August 2015.
  22. ^ Media Week: Jars, master media agency & paywalls Archived 25 September 2017 at the Wayback Machine InDaily, 15 May 2015. Retrieved 25 September 2017.
  23. ^ "Tributes pour in for loved cartoonist Michael Atchison | adelaidenow". Archived from the original on 4 March 2016.
  24. ^ "Australia's anthem all about unity and inspiration, says Natalie von Bertouch". 2 February 2017.
  25. ^ "Nick Cater". Q+A.
  26. ^ "Interesting People". The Chronicle. Adelaide: National Library of Australia. 20 January 1938. p. 17.
  27. ^ "Annabel Crabb starts with 'The Advertiser' in Adelaide to cook up stylish commentary on Australian politics". Adelaide AZ.
  28. ^ "Libby Kosmala wins Tanya Denver award after iconic paralympic career".
  29. ^ "Orders for Divorce". The News (Adelaide). Vol. 50, no. 7, 658. South Australia. 19 February 1948. p. 9. Retrieved 11 December 2016 – via National Library of Australia.
  30. ^ "Brady Haran - Video Journalist".
  31. ^ Jaensch, Dean. "Andrew Alexander Kirkpatrick (1848–1928)". Australian Dictionary of Biography. National Centre of Biography, Australian National University.
  32. ^ West, Richard Samuel (1984). "Oliphant Down Under". Target: The Political Cartoon Quarterly (12): 16–20.
  33. ^ "Our Journalists - News Corp Journalist Network".
  34. ^ "Old Labor Stalwart". The Advertiser. 14 November 1939. p. 16. Retrieved 29 October 2014 – via Trove.