Þjóðviljinn

Þjóðviljinn was also the name of a magazine published by Skúli Thoroddsen between 1887 and 1915.

Þjóðviljinn (transl. The Nation's Will) was an Icelandic daily newspaper founded on 31 October 1936. It had close ties with the Communist Party of Iceland and later its successors, the People's Unity Party – Socialist Party and the People's Alliance Party.[1]

Þjóðviljinn
TypeDaily newspaper
Founded1936
LanguageIcelandic
Ceased publication1992
CountryIceland
ISSN1670-3928
Free online archivestimarit.is

During the occupation of Iceland in World War II, the editors of the paper, Einar Olgeirsson and Sigfús Sigurhjartarson, and journalist Sigurð Guðmundsson were arrested, accused of spreading propaganda against the British army, and moved to HM Prison Brixton in the United Kingdom for a duration of a few months.[2] The publication of the paper was also banned for a year.[3][4]

In January 1992, the paper ceased publication due to financial difficulties.[5][6]

ReferenceEdit

  1. ^ "55 ára útgáfu Þjóðviljans lokið". Morgunblaðið (in Icelandic). 22 February 1992. p. 22. Retrieved 31 July 2018.
  2. ^ "Einar Olgeirsson".
  3. ^ "Báðir ritstjórar Þjóðviljans og einn starfsmaður blaðsins handteknir af Bretum". Morgunblaðið (in Icelandic). 29 April 1941. p. 3. Retrieved 31 July 2018.
  4. ^ "Þjóðviljinn" (in Icelandic). 13 May 1942. p. 3. Retrieved 31 July 2018.
  5. ^ "Útgáfu Þjóðviljans verður hætt um næstu mánaðamót". Morgunblaðið (in Icelandic). 9 January 1992. p. 2. Retrieved 31 July 2018.
  6. ^ "55 ára sögu Þjóðviljans lýkur um mánaðamótin". Þjóðviljinn (in Icelandic). 17 January 1992. p. 5. Retrieved 31 July 2018.

External linksEdit