Áššu was a Northern Sámi-language newspaper published twice a week and distributed across Norway, Sweden, Finland, and Russia. In 2008, Áššu ceased publication to merge with the rival paper Min Áigi to form Ávvir.

Áššu
Assu newspaper logo.png
Typetwice-weekly newspaper
Formattabloid
Owner(s)Aviisa AS
Editor-in-chiefÁnte Bals
LaunchedOctober 28, 1993 (1993-10-28)
LanguageNorthern Sámi
Ceased publicationJanuary 22, 2008 (2008-01-22)
HeadquartersGuovdageaidnu, Norway
CountryNorway
Circulation1,008 (in 2007)
ISSN0805-4754

HistoryEdit

Áššu (the word áššu translates into English as "glowing embers") launched in October 1993 as a rival to Min Áigi, which had launched earlier that year following the bankruptcy of the influential Sámi Áigi newspaper.[1][2] Headquartered in Guovdageaidnu, Norway, the paper was published by Aviisa AS and co-owned by Nordavis AS.[3] Despite having a readership across Sápmi, Áššu was positioned as a more local, traditional newspaper compared to the more political and nationally oriented Min Áigi.[4]

MergerEdit

On 27 August 2007, Áššu and its rival Min Áigi announced plans to merge to create a Northern Sámi-language daily newspaper, Ávvir.[5] A week after Áššu published its final issue, Ávvir launched on 6 February 2008, the Sami National Day.[6] Min Áigi chairman Magne Svineng stated that due to higher production costs, mergering Áššu and Min Áigi was the only way to meet the need for a daily Sámi-language newspaper with wide distribution.[7] Ávvir maintained editorial bureaus in Kárášjohka and Guovdageaidnu, the respective headquarters of Min Áigi and Áššu.

CirculationEdit

Number of Subscribers[8]
2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
969 1,003 1,127 1,117 1,084 1,021 975 1,008

See alsoEdit

ReferencesEdit

  1. ^ Dahl, Hans Fredrik (10 February 2016). A History of the Norwegian Press, 1660-2015. London, England: Palgrave Macmillan. pp. 296–. ISBN 978-1-137-58026-9. Retrieved 27 April 2020.
  2. ^ Solbakk, John Trygve (2006). The Sámi People: A Handbook. Kárášjohka, Norway: Davvi Girji. ISBN 978-82-7374-203-2. Retrieved 27 April 2020.
  3. ^ Nordavis AS was owned by Altaposten, a Norwegian-language newspaper based in Alta. Altaposten also owns Radio Alta and TV Nord.
  4. ^ Ross, Karen; Playdon, Peter (12 July 2017). Black Marks: Minority Ethnic Audiences and Media. Milton Park, England: Taylor & Francis. pp. 179–183. ISBN 978-1-351-75596-2. Retrieved 28 April 2020.
  5. ^ Solbakk, Aage. "Sámi mediahistorjá" [Sámi Media History] (in Northern Sami). Kárášjohka, Norway: ČálliidLágádus. Retrieved 28 April 2020.
  6. ^ "Ønsker samisk dagsavis velkommen - Både Norske Samers Riksforbund og avisa Ságat ønsker en ny samiskspråklig dagsavis velkommen" [A Sámi daily welcome — Both the Norwegian Sámi Federation and Ságat paper welcome the new Sámi language daily newspaper] (in Norwegian). NRK Sámi Radio. Retrieved 27 April 2020.
  7. ^ "Samiske aviser slås sammen" [Sámi newspapers to merge] (in Norwegian). NRK Sámi Radio. Retrieved 27 April 2020.
  8. ^ "Ten smallest Norwegian print newspapers". MediaNorway. Retrieved 2020-05-04..